Zdrowo.pl » Zdrowe i bezpieczne opalanie – jak korzystać ze słońca na wakacjach? - Zdrowo.pl

Zdrowe i bezpieczne opalanie – jak korzystać ze słońca na wakacjach?

Spragnieni urlopu i zmęczeni długim pobytem w domu, z utęsknieniem wypatrujemy wakacji. Jeśli pogoda nam dopisze, czy w górach, czy nad morzem, czeka nas błogie spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Pamiętajmy jednak, że beztroskie opalanie może skończyć się katastrofą, jeśli nie zadbamy o swoje bezpieczeństwo. Przedstawiamy Wakacyjny Poradnik Opalania, a w nim kilka ważnych zasad, dzięki którym możemy bez obaw cieszyć się słońcem.

1. Bezpieczne opalanie? Tylko z filtrem!

Największe zagrożenie związane z przebywaniem na słońcu to szkodliwy wpływ promieni UVA i UVB. Są odpowiedzialne nie tylko oparzenia, ale również zwiększają widoczność blizn i przebarwień. Długotrwałe przebywanie na słońcu bez odpowiedniej ochrony może również wywoływać raka skóry czy szereg reakcji alergicznych. Rozwiązanie jest jedno – filtr! Nakładanie kremów z filtrem przeciwsłonecznym to najlepsze, co możemy zrobić dla swojej skóry. Poniższe video bardzo dobrze to ilustruje:

2. Jaki filtr do opalania wybrać?

Wbrew powszechnej opinii, nakładanie kremu z filtrem nie sprawi, że nasza skóra się nie opali. Jego zadaniem jest ochrona skóry przed poparzeniem i zbyt agresywnym działaniem promieni słonecznych. Od wiosny do jesieni zaleca się stosowanie kremu z filtrem każdego dnia, i bezwzględnie podczas przebywania na słońcu, zwłaszcza latem. Nie ma sensu sięgać po kremy z filtrem niższym niż 30 SPF, ponieważ nie zapewniają wystarczającej ochrony. Najlepiej sięgnąć po produkt z filtrem o wysokości 50 SPF.

Pamiętaj, żeby przed opalaniem nałożyć filtr zwłaszcza na takie miejsca jak nos i czoło, znamiona i tatuaże, ramiona.

3. Dzieci a bezpieczne przebywanie na słońcu

dzieci na słońcu opalanie zdrowo.pl

Kiedy wybieramy się na urlop z dziećmi, musimy pamiętać o ich bezpieczeństwie. Nakładanie filtra na delikatną skórę jest absolutnie konieczne (pamiętajmy, że filtr należy dokładać po każdym wyjściu z wody lub co 2-3 godziny). Dodatkowo musimy zadbać o nakrycia głowy (czapki, kapelusze czy chusteczki to obowiązkowa pozycja na wakacyjnej liście rzeczy do zabrania!). Zabawa w mocnym słońcu bez nakrycia głowy może skończyć się udarem słonecznym, dlatego lepiej zrezygnować z niej w godzinach, kiedy słońce świeci najmocniej. Między 12 a 15 wybierzmy relaks w cieniu.

Niektóre lekarstwa mogą wchodzić w fototoksyczną reakcję ze słońcem. Dlatego jeśli przyjmujesz leki upewnij się, że opalanie się jest zupełnie bezpieczne przy ich stosowaniu.

4. Odpowiednie nawodnienie kluczem do bezpiecznego opalania

Podczas upału nasz organizm reguluje temperaturę dzięki poceniu, jednak traci w ten sposób bardzo dużo wody. Regularne picie nie tylko chroni nas przed odwodnieniem, ale również schładza organizm i pozwala mu lepiej znieść wysokie temperatury. Pamiętajmy jednak, że nie każdy napój działa na naszą korzyść, i nie mamy tu na myśli tylko alkoholu. Uważajmy też na słodzone napoje gazowane i soki, wybierając zdrowszą dla nas wodę. 

Po wizycie na plaży czy długiej wycieczce nasze ciało z pewnością doceni dodatkową porcję elektrolitów. Sprawdź, jak samodzielnie przygotować domową lemoniadę, która idealnie chłodzi w upalne dni.

 

5. W cieniu również się opalamy!

Wbrew powszechnej opinii, skrycie się pod cieniem parasola, altany czy parawanu nie oznacza, że się nie opalamy. Promienie słoneczne docierają do nas w mniejszej ilości, jednak działają tak samo. Jeśli możemy, wybierzmy zatem cień, aby obniżyć wysiłek i ryzyko zasłabnięcia, a także ochronić skórę przed poparzeniem słonecznym.

Zobacz również: Bezpieczne opalanie – o czym warto pamiętać?