Co jakiś czas w mediach przewijają się informacje o super-żywności, suplementach diety i ekologicznych produktach, które mają dostarczać organizmowi niezbędnych składników odżywczych, przyspieszać procesy metaboliczne i sprzyjać utracie wagi. Jednym z takich produktów jest olej kokosowy. Ale czy aby na pewno? Sprawdźmy to!

Najnowszy raport Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego (AHA, http://circ.ahajournals.org/content/early/2017/06/15/CIR.0000000000000510) nie pozostawia złudzeń. Według naukowców olej kokosowy zawiera aż 82 procent tłuszczów nasyconych, które są powszechnie uznawane za szkodliwe dla naszego zdrowia, gdyż podnoszą poziom LDL (złego cholesterolu) we krwi. Jeżeli lipoprotein LDL jest za dużo, tłuszcz zaczyna gromadzić się i odkładać na ścianach tętnic, co prowadzi do poważnych schorzeń układu krążenia.

Z badań przedstawionych przez AHA wynika, że jedynym tłuszczem jadalnym, który zawiera podobną ilość tłuszczów nasyconych co kokosowy, jest olej palmowy. Co ciekawe, zawartość tłuszczów w smalcu jest ponad dwukrotnie niższa niż w oleju kokosowym. Jako ciekawostkę warto dodać, że olej rzepakowy zawiera zaledwie 7% tłuszczów nasyconych.

Wniosek jest oczywisty. W pierwszej kolejności należy sprawdzać, czy wybierane przez nas produkty spożywcze podnoszą poziom złego cholesterolu. Olej kokosowy niestety zalicza się do tej grupy, ale trudno jednoznacznie określić, czy odpowiada za zwiększone ryzyko zachorowań na choroby serca. Dietetycy radzą, aby tłuszcze nasycone były zastępowane nienasyconymi, niemniej nie powinniśmy ich całkowicie eliminować z diety.

Czytaj również: Jak radzić sobie ze stresem i monotoniąw pracy?

Zdecydowanie najrozsądniejszym rozwiązaniem jest stosowanie tłuszczów roślinnych, takich jak olej słonecznikowy, rzepakowy oraz oliwa z oliwek, a także wzbogacenie diety o awokado, orzechy czy owoce morza. Co więcej, warto zrezygnować ze smażenia mięs. Jeżeli nie zamierzamy konsumować czegoś na surowo, najlepiej skorzystać z możliwości grillowania, pieczenia lub gotowania na parze.

Jednym z przykładów dobrze zbilansowanej diety jest dieta śródziemnomorska, która nie tylko sprzyja zmniejszeniu poziomu złego cholesterolu we krwi, ale ma także pozytywny wpływ na stan układu krwionośnego. Warto przy tym zauważyć, że dieta mieszkańców południowej Europy nie obejmuje oleju kokosowego. Jego zdrowymi zamiennikami są oliwa z oliwek oraz ryby.

Oczywiście, sam olej kokosowy może być z powodzeniem wykorzystywany do pielęgnacji skóry i włosów. Wykazuje właściwości nawilżające, jest lekki i przyjemny w aplikacji. Stosowany regularnie ujędrnia skórę i sprawia, że staje się miękka i delikatna w dotyku. To idealne rozwiązanie dla osób zmagających się z problemami dermatologicznymi (m.in. łuszczycą) oraz ceniących naturalne kosmetyki.


Najpopularniejsze
Uroda

Jak rozpoznać naturalny kosmetyk

Moda na eko i bio przeniosła się z naszych kuchni, także do kosmetyczek. Jednak tak samo, jak w przypadku jedzenia, nie każdy kosmetyk opisany przez producenta naturalny. Jeśli chcesz dać swojej skórze to, co najlepsze.
Reklama
Zdrowie

Anemia bez tajemnic – jak poradzić sobie z chorobą

Anemia jest poważną dolegliwością, mogącą sygnalizować występowanie w organizmie innych chorób. Z tego powodu bardzo ważne jest robienie regularnych badań, które pokażą, czy nie zmagamy się z tą chorobą.
Zdrowie

Sposób na alergię

Alergia na przestrzeni lat stała się dolegliwością, która otrzymała miano choroby cywilizacyjnej. Alergenem może być niemal każdy czynnik występujący w naszym środowisku.
Uroda

Jak rozpoznać naturalny kosmetyk

Moda na eko i bio przeniosła się z naszych kuchni, także do kosmetyczek. Jednak tak samo, jak w przypadku jedzenia, nie każdy kosmetyk opisany przez producenta naturalny. Jeśli chcesz dać swojej skórze to, co najlepsze.
Sport

Siłownia w domu – czy to jest możliwe?

Wchodząc do klubu fitness, masz poczucie, że nie pasujesz do tego miejsca? Wstydzisz się ćwiczyć przed osobami szczuplejszymi od siebie i powtarzasz w duchu, że nigdy nie będziesz tak szczupły jak koleżanka przemierzająca kolejne kilometry na bieżni?
Nauka

Czy tatuaże są bezpieczne?

Moda na tatuaże osiągnęła swój szczyt. Coraz więcej młodych, ale i starszych, osób decyduje się na wykonanie permanentnego rysunku na skórze.
Dieta

Berrator na spalanie tkanki tłuszczowej

Jeśli od dłuższego czasu próbujesz zgubić zbędne kilogramy i spalić tłuszcz, ale zauważasz problemy z tym związane, warto zastanowić się, czy istnieje środek, który pomógłby osiągnąć zadowalające efekty w szybkim czasie.
Dieta

Czy ze zdrową dietą można przesadzić?

Zdrowy styl życia jest „trendy”. Półki sklepowe uginają się pod ciężarem zdrowych przekąsek, ekologicznych i bezglutenowych produktów oraz smakołyków w wersji light, dzięki którym nie przybierzemy na wadze, a zaspokoimy apetyt na słodycze.
Reklama
Usuń rozszerzone i popękane naczynka za pomocą lasera medycznego.
Korekta odstających uszu