Zdrowo.pl » Skuteczne sposoby pomocne w walce ze zgagą - Zdrowo.pl

Skuteczne sposoby pomocne w walce ze zgagą

Uczucie pieczenia i palenia w gardle, nazywane „pożarem” w przełyku, nieprzyjemne cofanie się niestrawionych treści żołądkowych z powrotem do gardła, ból odczuwany w klatce piersiowej i za mostkiem, występujący po posiłku, ale też w nocy – wszystkie te dolegliwości związane są z tzw. zgagą. Występuje ona najczęściej falami, bezpośrednio po jedzeniu, ale też w czasie spoczynku.

Czym jest zgaga i jakie są nieprzyjemne objawy zgagi?

Zgaga to najczęściej występujący objaw tzw. choroby refluksowej przełyku. Nie jest to poważne schorzenie, ale częste, bo cierpi na nie nawet co dziesiąty z nas. Zgagę wywołuje refluks, czyli cofanie się częściowo strawionych treści żołądkowych z powrotem do gardła.

Wśród najczęstszych objawów zgagi można wymienić:

  • dolegliwości bólowe w okolicy klatki piersiowej i mostka;
  • uczucie palenia w klatce piersiowej lub gardle;
  • pojawienie się żrącego płynu o kwaśnym lub słonym posmaku w tylnej części gardła;
  • problemy z przełykaniem.

Leczenie zgagi

Aby zatrzymać nieprzyjemny atak zgagi, należy szybko zneutralizować nieprzyjemne działania kwasów żołądkowych. Jeżeli zatem męczy Cię zgaga objawy wydają Ci się nie do zniesienia, lek Rennie będzie najlepszym rozwiązaniem. Dzięki połączeniu dwóch naturalnie występujących w przyrodzie substancji: węglanu wapnia i węglanu magnezu szybko neutralizuje kwasy żołądkowe, przynosząc ulgę już w czasie dwóch minut od przyjęcia. Kluczem do działania Rennie jest jego prostota: węglan wapnia wykazuje długotrwałe i silne działanie zobojętniające, podczas gdy węglan magnezu zwiększa jego działanie. W takiej kombinacji oba składniki szybko neutralizują nadmiar kwasu, zapewniając szybką ulgę dla żołądka. Lek powinno przyjąć się po posiłku i na godzinę przed snem, a w przypadku występowania ataków zgagi – także w porze nocnej.

Zapobieganie atakom zgagi

Przykre uczucie zgagi może pojawić się w dowolnym okresie życia, praktycznie u każdego człowieka. Szczególnie narażone na tę dolegliwość są kobiety ciężarne, ze względu na zmiany zachodzące w ich organizmie. Dzięki kilku prostym sposobom i zmianie pewnych nawyków można jednak starać się zapobiegać atakom zgagi na przyszłość. Oto kilka z nich:

  • Jedzenie ostatniego posiłku na minimum trzy czy nawet cztery godziny przed snem.
  • Picie dużej ilości niegazowanej wody, która pomaga oczyścić przewód pokarmowy
    z resztek pokarmów i niestrawionych treści żołądkowych.
  • Unikanie intensywnego wysiłku fizycznego bezpośrednio po posiłku.
  • Noszenie luźnych i wygodnych ubrań, szczególnie w okolicach talii, dzięki czemu unikamy szkodliwego ucisku na żołądek.
  • Lekkostrawna dieta.
  • Wyeliminowanie z diety kwaśnych pokarmów, sprzyjających atakom zgagi, takich jak np. grejpfruty, pomarańcze czy ocet.
  • Usunięcie z diety tłustych i pikantnych potraw.
  • Zdecydowane ograniczenie kofeiny, alkoholu i napojów gazowanych – szczególnie
    w porze wieczornej, przed pójściem spać.
  • Unikanie nadmiaru stresu, który wpływa na zwiększenie wydzielania szkodliwych kwasów żołądkowych poprzez odpowiednie ćwiczenia oddechowe, medytacje, techniki mindfulness i inne sposoby pomocne w rozładowywaniu napięcia.