Jak radzić sobie z ponurym zimowym czasem?

Czas zimni nadszedł i prawdopodobnie wielu z was rozmawiało o tym, jak wcześnie robi się ciemno w tym tygodniu. Mówiąc poważnie, krótsze dni i dłuższe noce niosą ze sobą prawdziwe, namacalne problemy ze zdrowiem psychicznym. A to często przybiera postać sezonowych zaburzeń afektywnych lub SAD.

Co to jest SAD?

Sezonowe zaburzenie afektywne lub depresja sezonowa to rodzaj depresji, który pojawia się każdego roku o tej samej porze roku. Możesz mieć SAD, jeśli podczas kilku ostatnich zim czułeś się przygnębiony, jednak wiosną i latem twoje samopoczucie było dużo lepsze.

SAD może dotyczyć każdego, jednak badania pokazują, że jest bardziej powszechny u:

  • kobiet,
  • ludzi mieszkających daleko od równika, gdzie dni podczas zimy są bardzo krótkie,
  • osoby w wieku od 15 do 55 lat,
  • osoby, których krewni zmagali się z SAD.

Objawy obejmują:

  • uczucie smutku, zrzędliwości, nastroju lub niepokoju,
  • utrata zainteresowania zwykłymi czynnościami,
  • wycofanie się z interakcji społecznych,
  • jedzenie większej ilości i pragnienie węglowodanów, takich jak chleb i makaron,
  • przybieranie na wadze,
  • nadmierna senność,
  • problemy z koncentracją.

Do najbardziej kluczowych objawów zaliczamy:

  • depresja,
  • problemy ze snem,
  • letarg,
  • przejadanie się,
  • drażliwość,
  • uczucie przygnębienia.

8 wskazówek, które mogą pomóc pokonać SAD

1. Bądź aktywny

Badania wykazały, że codzienny spacer w środku dnia może być równie pomocny w radzeniu sobie z zimowym smutkiem, jak leczenie światłem. 

2. Wyjdź na zewnątrz

W miarę możliwości wychodź na zewnątrz, by cieszyć się naturalnym światłem dziennym, zwłaszcza w południe i w jaśniejsze dni. W domu wybieraj jasne kolory, które odbijają światło z zewnątrz i siadaj przy oknach, kiedy tylko możesz.

3. Trzymaj się ciepło

Zimno sprawia, że ​​jesteś bardziej przygnębiony. Wykazano również, że utrzymywanie ciepła może zmniejszyć zimową depresję o połowę. Ogrzewaj się gorącymi napojami i gorącym jedzeniem. Noś ciepłe ubrania i buty i staraj się utrzymywać w domu temperaturę między 18°C ​​a 21°C.

4. Odżywiaj się zdrowo

Zdrowa dieta poprawia nastrój, dodaje energii i zapobiegnie przybieraniu na wadze przez zimę. Ogranicz ilość węglowodanów i zastąp je dużą ilością świeżych owoców i warzyw.

5. Zobacz światło

Niektórzy ludzie uważają terapię światłem za skuteczną w sezonowej depresji. Jednym ze sposobów uzyskania terapii światłem w domu w zimie jest siedzenie przed kasetą świetlną przez maksymalnie dwie godziny dziennie.

6. Spotkaj się z przyjaciółmi i rodziną

Wykazano, że kontakty towarzyskie są dobre dla zdrowia psychicznego i pomagają odeprzeć zimową depresję. 

7. Dołącz do grupy wsparcia

Pomyśl o dołączeniu do grupy wsparcia. Dzielenie się swoim doświadczeniem z innymi, którzy wiedzą, jak to jest mieć SAD, jest bardzo terapeutyczne i może sprawić, że objawy będą bardziej znośne.

Na stronie hedepy.com.ua można skorzystać z porady ze specjalistą także w języku ukraińskim.

8. Szukaj pomocy

Jeśli objawy są tak poważne, że nie możesz prowadzić normalnego życia, skontaktuj się ze specjalistą w celu uzyskania pomocy medycznej. Możesz udać się do gabinetu lub wybrać opcję, która staje się coraz bardziej popularna — psychoterapia online.