Ludzki organizm to niezwykle precyzyjna i skomplikowana maszyna. Jest praktycznie samowystarczalna i raczej nie szwankuje – o ile dobrze ją napędzamy. „Jesteś tym co jesz” to bardzo popularny slogan. I jest w nim wiele prawdy. Prawidłowa i zbilansowana dieta opiera się o dostarczanie organizmowi określonej dawki składników mineralnych i witamin każdego dnia. Naukowcy opracowali specjalną tabelę dziennego zapotrzebowania na określone składniki, które powinny być dostarczone z pożywieniem żeby zapewnić organizmowi zaplecze do poprawnego funkcjonowania. Taka lista zawiera 27 pozycji, w tym 13 witamin i 14 minerałów, które są uznawane za niezbędne.

Witaminy - pomoc dla każdego aspektu zdrowia

Pośród nich można wymienić witaminę C odpowiedzialną głównie za funkcjonowanie układu odpornościowego, witaminę E, która wspiera w działaniu witaminę C, a dodatkowo wpływa na produkcję erytrocytów. W rankingu najważniejszych witamin można wyróżnić także witaminę B1 odpowiedzialną za przyspieszenie procesu gojenia się ran oraz wspieranie układu nerwowego i tutaj warto wspomnieć również o całej reszcie witamin z grupy B. Na wzrok dobrze wpłynie witamina A – zapobiega tzw. Kurzej ślepocie, a witamina D jest odpowiedzialna za prawidłowy wzrost i mineralizację kości. Znacząca jest również witamina K, która przede wszystkim ściśle współpracuje z wapniem i ma właściwości wpływające na krzepliwość krwi. Z resztą nie tylko, o tej specyficznej witaminie można przeczytać tutaj: https://poznajsienatluszczach.pl/2018/07/02/witamina-k-rola-diecie/. Wspominając o wapniu warto przytoczyć znaczenie innych minerałów dla naszego organizmu. Magnez redukuje negatywne skutki stresu i wpływa na koncentrację oraz pracę mięśni, a potas przede wszystkim usprawnia pracę mięśnia sercowego i reguluje ciśnienie krwi. Żelazo to podstawowy składnik hemoglobiny – jego prawidłowy poziom pozwala uniknąć anemii.

Jak widać, witaminy i minerały to swoiste regulatory funkcji naszego organizmu. Zbilansowana dieta powinna dostarczać ich wszystkich aby uniknąć niedoborów i pozwolić na prawidłową pracę tej niezwykłej maszyny jaką jest nasze ciało.



ARTYKUŁ PARTNERA

Najpopularniejsze
Dieta

Zdrowie jelit

Kiedy często chorujemy i narzekamy na złe samopoczucie czy osłabienie, warto zastanowić co jest tego przyczyną. Z reguły w takich sytuacjach wykonujemy badanie krwi.
Reklama
No items found.
Zdrowie

Witaminy a zdrowie

Prawidłowa i zbilansowana dieta opiera się o dostarczanie organizmowi określonej dawki składników mineralnych i witamin każdego dnia. Naukowcy opracowali specjalną tabelę dziennego zapotrzebowania na określone składniki.
Uroda

Jak radzić sobie z trądzikiem różowatym?

Trądzik różowaty dotyka zwykle osoby w wieku 30-50 lat. Charakterystycznymi cechami tej choroby są pojawiające się na skórze grudki i krostki, nawracający rumień, pajączki oraz zmiany przerostowe.
Sport

Football w stylu Sergio Ramosa

Te niepozornie wyglądające buty piłkarskie wyzwolą w Tobie prawdziwy instynkt. Skrywają innowacyjne rozwiązania, które doskonale sprawdzają się w stylu gry Sergio Ramosa.
Dieta

Zadbaj o prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego

Żyjąc w ciągłym zabieganiu, w dużym stresie - istotnym jest dbanie o swoje samopoczucie m.in. poprzez stosowanie różnorodnych suplementów. Dlatego warto wziąć pod lupę układ trawienny, z którym z pewnością nie jeden z nas ma
Reklama
Czy biotyna wystarczy, by włosy przestały wypadać?
Plastyka powiek