Tłuszcze są różne i nie każdy jest tuczący - ba, niektóre nawet wspomagają odchudzanie! Co jednak ważniejsze, niektóre z kwasów tłuszczowych są wręcz niezbędne dla właściwego funkcjonowania organizmu, jak kwas omega-3. Skąd go czerpać i jakie korzyści może przynieść zdrowiu?

Kwas omega-3 - czym jest i gdzie go szukać?

Kwasy omega-3 należą do grupy kwasów tłuszczowych wielonienasyconych. Co więcej, wraz z kwasami omega-6 tworzą NNKT - niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Oznacza to, że pełnią bardzo istotną rolę w organizmie, jednak nie potrafi on samodzielnie ich wytwarzać, przez co muszą być dostarczane z zewnątrz z pożywienia lub odpowiednich suplementów.

Kwasów omega-3 należy szukać w tłustych rybach morskich (takich jak łosoś, makrela czy śledź), w owocach morza (krewetki), w orzechach włoskich i migdałach oraz w oleistych produktach roślinnych (takich jak len, rzepak, orzechy, wysokiej jakości oleje roślinne).

Więcej informacji o kwasie omega-3, jego budowie i źródłach: https://optymalnewybory.pl/omega-3-zrodla-w-diecie-i-funkcje-w-organizmie/.

Jakie korzyści dla zdrowia ma kwas omega-3?

Kwasy z grupy omega-3 są niezbędnym elementem budulcowym komórek. Wpływają pozytywnie na pracę błony komórkowej, a to zaś na funkcjonowanie całego organizmu.

Kwasy omega-3 a mózg

Od kwasów omega-3 zależna jest praca mózgu; jeżeli uzupełniamy ich poziom na bieżąco, to lepiej działa nasza zdolność rozumienia i sprawność myślenia, łatwiej jest pobudzić kreatywność i pamięć. Ich regularne spożywanie może zmniejszać ryzyko demencji oraz choroby Alzheimera. Niedobory omega-3 grożą natomiast problemami ze skupieniem oraz problemami z bystrością umysłu w starszym wieku.

Kwasy omega-3 a wzrok

Omega-3 są elementem siatkówki oka - stąd też ich niedobór grozi problemami ze wzrokiem.

Kwasy omega-3 a kości

Dzięki kwasom omega-3 organizm łatwiej wchłania wapń, konieczny do właściwego funkcjonowania układu kostnego. Tłuszcze te chronią przed zapaleniami stawów, łagodzą bóle reumatyczne i są nieocenionym elementem leczenia i profilaktyki osteoporozy.

Kwasy omega-3 a serce

Kwasy tłuszczowe omega-3 są również współodpowiedzialne za rozrzedzanie krwi. Dzięki temu uniemożliwiają przyklejanie się i odkładanie krwinek w uszkodzonych ścianach naczyń - skutecznie zapobiegając powstawaniu zakrzepów i zatorów. Tym samym zmniejsza się ryzyko chorób serca.


Najpopularniejsze
Dieta

Zdrowie jelit

Kiedy często chorujemy i narzekamy na złe samopoczucie czy osłabienie, warto zastanowić co jest tego przyczyną. Z reguły w takich sytuacjach wykonujemy badanie krwi.
Reklama
No items found.
Zdrowie

Witaminy a zdrowie

Prawidłowa i zbilansowana dieta opiera się o dostarczanie organizmowi określonej dawki składników mineralnych i witamin każdego dnia. Naukowcy opracowali specjalną tabelę dziennego zapotrzebowania na określone składniki.
Uroda

Jak radzić sobie z trądzikiem różowatym?

Trądzik różowaty dotyka zwykle osoby w wieku 30-50 lat. Charakterystycznymi cechami tej choroby są pojawiające się na skórze grudki i krostki, nawracający rumień, pajączki oraz zmiany przerostowe.
Sport

Football w stylu Sergio Ramosa

Te niepozornie wyglądające buty piłkarskie wyzwolą w Tobie prawdziwy instynkt. Skrywają innowacyjne rozwiązania, które doskonale sprawdzają się w stylu gry Sergio Ramosa.
Dieta

Zdrowie jelit

Kiedy często chorujemy i narzekamy na złe samopoczucie czy osłabienie, warto zastanowić co jest tego przyczyną. Z reguły w takich sytuacjach wykonujemy badanie krwi.
Reklama
Czy biotyna wystarczy, by włosy przestały wypadać?
Korekta odstających uszu