Statystyczny Polak śpi nieco ponad 8 godzin na dobę, czyli spędza w łóżku 1/3 swego całego życia. Raport TNS „Jak śpią Polacy?” wskazuje, iż co drugi z nas jest w stanie zrezygnować z dobrego snu na rzecz kariery. O dziwo, nie sprawia to żadnych trudności, ponieważ 50% osób nie jest zadowolonych z tej formy odpoczynku. To bardzo cenna wskazówka, ponieważ pozwala sobie uświadomić, jak ważną rolę odgrywa sen w życiu każdego człowieka i jak niewiele trzeba, by zaburzyć nocny czas regeneracji i relaksu, skoro tak łatwo jesteśmy w stanie z niego zrezygnować.

Zdrowotne aspekty snu

Dlaczego śpimy? To pytanie spędzające sen z powiek tysiącom uczonych na świecie. Powstały różnorodne publikacje na temat snu, jednak nie ma jednoznacznej odpowiedzi, dlatego człowiek nie jest w stanie normalnie funkcjonować bez odpowiedniej dawki snu. Śpimy, ponieważ w ten sposób odpoczywamy. Organizm niejako wygasa świadomość oraz ośrodek nerwowo-mięśniowy, nieustannie pracuje jedynie układ oddechowy. Sen ma bardzo ważne znaczenie dla funkcjonowania mózgu i całego układu nerwowego: niewyspany mózg się kurczy, zanikają neurony, pojawiają się kłopoty z pamięcią i zaburzenia rzeczywistości, mogą powstać nawet tak zwane fałszywe wspomnienia, które są odbierane jako realne, prawdziwe przeżycia. Zapotrzebowanie na sen jest zależne nie tylko od trybu życia i odziedziczonych skłonności, ale przede wszystkim od wieku: generalnie im młodsza osoba, tym więcej snu potrzebuje. Niemowlaki są wstanie spać nawet 20 godzin na dobę, nastolatek potrzebuje około 9 godzin by aktywnie i efektywnie funkcjonować, dorosły człowiek zadowoli się 7-8 godzinami snu, zaś emerytowi wystarczy zaledwie 5-6 godzin, by zregenerować swe siły.

Dlaczego wybór materaca jest taki ważny?

Odpowiednio dobrany, wyprofilowany materac nie tylko sprawi, że ciało będzie leżało w odpowiedniej pozycji, ale przede wszystkim wspomoże i odciąży mięśnie kręgosłupa. Dobrze dobrany materac nie powoduje bólu kręgosłupa. Mitem jest stwierdzenie, iż osoby borykające się z bólami układu mięśniowo-szkieletowego powinny korzystać wyłącznie z twardych materaców ortopedycznych. Powinno to zostać skonsultowane ze specjalistą, ponieważ często okazuje się, że to bóle są wynikiem złej jakości materaca a nie problemów ze zdrowiem. Wystarczy wymiana jednego elementu w sypialni, by pozbyć się problemu. A jak to wygląda w praktyce? Niestety, badania rynku nie pozostawiają złudzeń: niemal co drugi Polak jest rzadko zadowolony ze swego snu, zaś blisko 75% rodaków ma problemy ze snem: budzenie w nocy, uczucie znużenia i senności o poranku, a także problemy z samym zaśnięciem to najczęściej wymienianie trudności. Z pewnością znaczną część z nich można całkowicie wyeliminować, decydując się na zakup dobrego materaca. Jak wskazuje raport TNS „Sen Polaków”, aż ¾ z nas nie posiada własnego łóżka z ramą i materacem! Dominują różnego rodzaju sofy, wersalki, rozkładane kanapy i narożniki, które niechybnie wpływają na proces snu. Wystarczy jedna doba, aby organizm był mniej wydajny, o 40% spada zdolność zapamiętywania nowych rzeczy, spada poziom glukozy we krwi, co oznacza, że ciało ma mniej energii i zaczyna odkładać w postaci zapasu tłuszczu spożywany pokarm (jednym słowem niewyspane osoby szybciej tyją), czas reakcji dwukrotnie zwalnia, często pojawia się ból głowy i poczucie przyśpieszonego czasu.

Jak temu wszystkiemu zaradzić? Skoro 1/3 życia spędzamy w łóżku, to powinniśmy zadbać o to, co w nim najcenniejsze, czyli materac. Dobrej jakości produkt zapewnia idealne podparcie dla całego ciała i jednocześnie redukuje nacisk na odcinek szyjny kręgosłupa. Ponadto bez trudności odprowadza ciepło organizmu i dopasowuje się kształtem do sylwetki śpiącego. Gdzie można znaleźć takie materace do spania? Przede wszystkim w dobrych salonach meblowych sprzedających oryginalne, wysokiej jakości materace firm specjalizujących się w tej branży. Na przykład wyroby marki Tempur posiadają tak zwaną „pamięć kształtu” – dopasowują się do ciężaru ciała i rozkładają go równomiernie wzdłuż całego materacu, zaś po przebudzenia powracają do swego pierwotnego kształtu. Firma posiada cztery warianty materacy: Tempur Hybrid, Tempur Contour, Tempur Cloud oraz Tempur Sensation, które dopiera się odpowiednio do potrzeb klienta. Warto podkreślić, iż jakość produktów jest tak niezawodna, dzięki czemu producent zapewnia 10-letnią gwarancję na swoje wyroby. Więcej informacji na ten temat znajdziesz pod adresem http://pl.tempur.com/materace/.

Jak zapewnić sobie zdrowy sen?

Nie ulega wątpliwości, iż przestrzeganie kilku ważnych wskazówek poprawi jakość snu i pomoże w regeneracji ciała po ciężkim wysiłku fizycznym. Dobrze dobrany materac stanowi 90% sukcesu dobrego snu, kolejne czynniki mające wpływ na zdrowy, spokojny sen to:

  • Kontrolowanie stałej pory kładzenia się spać;
  • Zredukowanie ilości spożywanej kofeiny (zarówno w kawie, jak i czarnej herbacie) oraz cukru (a zwłaszcza napojów gazowanych);
  • Spożywanie lekkostrawnej kolacji – nie powinno się kłaść z pustym żołądkiem. Ostatnio posiłek należy spożyć 2-3 godziny przed snem;
  • Niewskazane jest oglądanie telewizji oraz przesiadywanie przed ekranem komputera tuż przed snem, ponieważ światło pobudza receptory wzrokowe do aktywnego działania.

Naukowcy z Harvardu opublikowali w 2012 roku wyniki badań wskazujących na bardzo negatywny wpływ sztucznego światła na nasz biologiczny zegar. Zmniejsza ono wydzielanie melatoniny i innych hormonów, co bezpośrednia przekłada się na zwiększenie występowania problemów ze snem. Aby temu zaradzić należy unikać niebieskiego światła emitowanego przez elektromedia nawet 3 godziny przed snem zaś do oświetlania pokoi zaleca się używanie ciemnego, czerwonego światła. A jak wygląda typowy sen statystycznego Polaka? Według badań przeprowadzonych przez TNS, połowa rodaków śpi tyle samo czasu na tygodniu, jak i w weekendy, siedem na dziesięć osób przywiązuje wagę do snu i stara się wykorzystywać ten czas w najlepszy sposób. A co zrobić, by mieć energię o poranku? Trzeba od razu wstawać z łóżka (drzemki rozleniwiają organizm) i wykonać kilka prostych, rozciągających ćwiczeń. Dawka ruchu z rana sprawi, iż ciało będzie miało energię na cały dzień, ponieważ zostaje wydzielona adrenalina.



ARTYKUŁ PARTNERA

Najpopularniejsze
Reklama
Zdrowie

Choroby metaboliczne - kto może zachorować?

Osteoporoza i osteomalacja to dwie podstawowe choroby należące do grupy metabolicznych zaburzeń kości. Jednak do równie powszechnych i niebezpiecznych zalicza się cukrzycę typu 2.
Uroda

Na czym polega atopowe zapalenie skóry?

Atopowe zapalenie skóry to ostatnimi czasy bardzo powszechna choroba alergiczna skóry, na którą jeszcze nie stworzono skutecznego lekarstwa. Jej objawy można jednak zminimalizować.
Uroda

Jak zadbać o suchą skórę w okresie letnim?

Pielęgnacja przesuszonej skóry opiera się przede wszystkim na dobrym odżywieniu. Wybierając kremy i preparaty do codziennego stosowania, powinniśmy zatem zwrócić uwagę na zawartość naturalnych olejów i olejków eterycznych.
Sport

Od czego zacząć przygodę z kitesurfingiem?

Chciałbyś zacząć przygodę z kitesurfingiem, ale nie wiesz co i jak? Najlepszym rozwiązaniem wydaje się udział w kursie z certyfikowanym instruktorem, który pomoże Ci w stawianiu pierwszych kroków.
Dieta

Berrator na spalanie tkanki tłuszczowej

Jeśli od dłuższego czasu próbujesz zgubić zbędne kilogramy i spalić tłuszcz, ale zauważasz problemy z tym związane, warto zastanowić się, czy istnieje środek, który pomógłby osiągnąć zadowalające efekty w szybkim czasie.
Reklama
Plastyka powiek
Usuń rozszerzone i popękane naczynka za pomocą lasera medycznego.