Kolagen to białko, które występuje w wielu tkankach organizmu, przede wszystkim w tkance łącznej kości, w ścięgnach czy w chrząstkach stawowych. Ponadto kolagen obecny jest w skórze i odpowiada za jej elastyczność. Ze względu na wysoką odporność na rozciąganie kolagen stanowi podstawowy budulec ścięgien. Znanych jest osiem typów kolagenu pełniących różne funkcje w organizmie.

Szczególnie istotny w przypadku stawów jest kolagen typu drugiego, który tworzy odporne na obciążenia i bardzo sprężyste włókna. Efektami niedoborów kolagenu są spadek sprężystości połączeń kostno-stawowych, obniżenie jędrności skóry, a także powstawanie cellulitu.

Istnieje wiele środków i suplementów, które mają wprowadzać do organizmu kolagen, uzupełniając tym samym jego straty – zwiększając gęstość oraz mineralizację kości. Zwolennicy takiej suplementacji mówią o regeneracji i odbudowie tkanek kostnej i stawowej, a także skrócenie czasu ich regeneracji. Kolagen w postaci tabletek lub płynnej polecany jest szczególnie dla osób, które intensywnie trenują, a ich stawy są narażone na wysokie obciążenia.

Czy kolagen dostarczany organizmowi z zewnątrz rzeczywiście może dawać pozytywne efekty i powodować regenerację uszkodzeń w stawach?

Lekarze przekonują, że podczas dostarczania organizmowi jakiegokolwiek rodzaju białka, najpierw następuje jego rozbicie na związki prostsze, czyli aminokwasy. Następnie z powstałych aminokwasów organizm ponownie buduje białka, jednak jak przekonuje Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) spożywanie kolagenu nie musi w żaden sposób wpłynąć na regenerację stawów . Organizm może wykorzystać otrzymane aminokwasy w zupełnie inny sposób, przez co jego przyswajalność może wynosić zaledwie kilka procent.

Pamiętajmy, że podstawą zdrowia i prawidłowego funkcjonowania stawów jest odpowiednie odżywanie, a także dobrze zaplanowany trening. Zamiast zażywać tabletki, lepiej zwrócić uwagę na codzienne nawyki żywieniowe. Sposób prowadzenia treningu także ma duże znaczenie – nasze stawy zawsze powinny być dobrze rozgrzane przed wykonywaniem wysiłku fizycznego, warto unikać dużych obciążeń stawów w bardzo niskich temperaturach, a także odpowiednio dobierać stopień obciążenia do swoich możliwości. Trzymanie się tych zasad na co dzień z pewnością przyniesie pozytywne efekty, a także pozwoli zaoszczędzić pieniądze na suplementach diety o niepotwierdzonej efektywności.


Najpopularniejsze
Zdrowie

Sposób na alergię

Alergia na przestrzeni lat stała się dolegliwością, która otrzymała miano choroby cywilizacyjnej. Alergenem może być niemal każdy czynnik występujący w naszym środowisku.
Reklama
Zdrowie

Aerozol do gardła

Problemy z gardłem nękają nas nie tylko podczas infekcji wirusowych czy bakteryjnych. Ale też w okresie jesienno-zimowym, kiedy rozpoczyna się sezon grzewczy a w miastach pojawia się smog.
Uroda

Makijaż permanentny brwi czy henna?

Objętość oraz ładny kształt brwi stanowią wynik długofalowej i konsekwentnej pielęgnacji. Niestety, brwi wielu Pań są z natury cienkie, przerzedzone i mają niewyraźny kształt.
Sport

Siłownia w domu – czy to jest możliwe?

Wchodząc do klubu fitness, masz poczucie, że nie pasujesz do tego miejsca? Wstydzisz się ćwiczyć przed osobami szczuplejszymi od siebie i powtarzasz w duchu, że nigdy nie będziesz tak szczupły jak koleżanka przemierzająca kolejne kilometry na bieżni?
Nauka

Woda morska na katar – czy ten preparat naprawdę działa?

Woda morska to specyfik znany już od wielu lat, pomocny w leczeniu kataru i problemów z drogami oddechowymi. Zawiera mieszaninę naturalnych pierwiastków, m.in. miedzi, cynku, żelaza, selenu czy potasu. Jest bezpieczny i dla dorosłych i dla dzieci.
Dieta

Czy ze zdrową dietą można przesadzić?

Zdrowy styl życia jest „trendy”. Półki sklepowe uginają się pod ciężarem zdrowych przekąsek, ekologicznych i bezglutenowych produktów oraz smakołyków w wersji light, dzięki którym nie przybierzemy na wadze, a zaspokoimy apetyt na słodycze.
Reklama
Usuń rozszerzone i popękane naczynka za pomocą lasera medycznego.
Korekta odstających uszu