Kolagen to białko, które występuje w wielu tkankach organizmu, przede wszystkim w tkance łącznej kości, w ścięgnach czy w chrząstkach stawowych. Ponadto kolagen obecny jest w skórze i odpowiada za jej elastyczność. Ze względu na wysoką odporność na rozciąganie kolagen stanowi podstawowy budulec ścięgien. Znanych jest osiem typów kolagenu pełniących różne funkcje w organizmie.

Szczególnie istotny w przypadku stawów jest kolagen typu drugiego, który tworzy odporne na obciążenia i bardzo sprężyste włókna. Efektami niedoborów kolagenu są spadek sprężystości połączeń kostno-stawowych, obniżenie jędrności skóry, a także powstawanie cellulitu.

Istnieje wiele środków i suplementów, które mają wprowadzać do organizmu kolagen, uzupełniając tym samym jego straty – zwiększając gęstość oraz mineralizację kości. Zwolennicy takiej suplementacji mówią o regeneracji i odbudowie tkanek kostnej i stawowej, a także skrócenie czasu ich regeneracji. Kolagen w postaci tabletek lub płynnej polecany jest szczególnie dla osób, które intensywnie trenują, a ich stawy są narażone na wysokie obciążenia.

Czy kolagen dostarczany organizmowi z zewnątrz rzeczywiście może dawać pozytywne efekty i powodować regenerację uszkodzeń w stawach?

Lekarze przekonują, że podczas dostarczania organizmowi jakiegokolwiek rodzaju białka, najpierw następuje jego rozbicie na związki prostsze, czyli aminokwasy. Następnie z powstałych aminokwasów organizm ponownie buduje białka, jednak jak przekonuje Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) spożywanie kolagenu nie musi w żaden sposób wpłynąć na regenerację stawów . Organizm może wykorzystać otrzymane aminokwasy w zupełnie inny sposób, przez co jego przyswajalność może wynosić zaledwie kilka procent.

Pamiętajmy, że podstawą zdrowia i prawidłowego funkcjonowania stawów jest odpowiednie odżywanie, a także dobrze zaplanowany trening. Zamiast zażywać tabletki, lepiej zwrócić uwagę na codzienne nawyki żywieniowe. Sposób prowadzenia treningu także ma duże znaczenie – nasze stawy zawsze powinny być dobrze rozgrzane przed wykonywaniem wysiłku fizycznego, warto unikać dużych obciążeń stawów w bardzo niskich temperaturach, a także odpowiednio dobierać stopień obciążenia do swoich możliwości. Trzymanie się tych zasad na co dzień z pewnością przyniesie pozytywne efekty, a także pozwoli zaoszczędzić pieniądze na suplementach diety o niepotwierdzonej efektywności.


Najpopularniejsze
Dieta

Co zrobić żeby schudnąć?

Czy szczupła sylwetka i zgrabne ciało wymagają dużo wyrzeczeń i poświęceń? Czy tylko osoby o silnej woli i samozaparciu mogą pochwalić się płaskim brzuchem? Oczywiście, że nie.
Reklama
Dziecko

Owsiki u dziecka? To już nie problem!

Wszystkie mamy wiedzą, że parażyty to prawdziwa specjalność dzieciaków. Niemal każdy przedszkolak chociaż raz w swoim krótkim życiu musiał zmagać się z zakażeniem pasożytniczym.
Dziecko

Ferie bez kaszlu

Zima w pełni, ferie w szkołach trwają. Sanki przygotowane, wypad na narty zaplanowany a twoje dzieci kaszlą jakby jutra miało nie być.
Zdrowie

Leczenie POChP – na czym polega?

POChP, czyli przewlekła obturacyjna choroba płuc, w większości przypadków wywoływana jest długoletnim paleniem papierosów.
Sport

Sport – jak zacząć?

Wielu z nas chciałoby żyć zdrowiej, więcej się ruszać i zdrowiej się odżywiać. Stosujemy diety, zapisujemy się na siłownię i… zapał gaśnie przy pierwszych zakwasach i sałatce zamiast steka.
Nauka

Jak przebiega operacja przepukliny?

Przepuklina jest dość często występującą dolegliwością. Kluczowe w jej leczeniu jest szybkie i właściwie postawienie diagnozy.
Dieta

7 porad jak wzmocnić układ pokarmowy

Czy znane Ci są: wzdęcia, biegunka, zgaga, ból brzucha? Jeśli tak to może świadczyć o tym, że Twój układ pokarmowy nie funkcjonuje poprawnie.
Dieta

Odchudzasz się? Nie popełniaj tych błędów!

Odchudzanie to proces długotrwały. Każdy, kto chce zrzucić parę kilogramów, musi się wykazać silną wolą i samozaparciem. Niestety zamierzony sukces nie zawsze zostaje osiągnięty.
Reklama
Odchudzasz się? Nie popełnij tego błedu
Plastyka powiek