Kolagen to białko, które występuje w wielu tkankach organizmu, przede wszystkim w tkance łącznej kości, w ścięgnach czy w chrząstkach stawowych. Ponadto kolagen obecny jest w skórze i odpowiada za jej elastyczność. Ze względu na wysoką odporność na rozciąganie kolagen stanowi podstawowy budulec ścięgien. Znanych jest osiem typów kolagenu pełniących różne funkcje w organizmie.

Szczególnie istotny w przypadku stawów jest kolagen typu drugiego, który tworzy odporne na obciążenia i bardzo sprężyste włókna. Efektami niedoborów kolagenu są spadek sprężystości połączeń kostno-stawowych, obniżenie jędrności skóry, a także powstawanie cellulitu.

Istnieje wiele środków i suplementów, które mają wprowadzać do organizmu kolagen, uzupełniając tym samym jego straty – zwiększając gęstość oraz mineralizację kości. Zwolennicy takiej suplementacji mówią o regeneracji i odbudowie tkanek kostnej i stawowej, a także skrócenie czasu ich regeneracji. Kolagen w postaci tabletek lub płynnej polecany jest szczególnie dla osób, które intensywnie trenują, a ich stawy są narażone na wysokie obciążenia.

Czy kolagen dostarczany organizmowi z zewnątrz rzeczywiście może dawać pozytywne efekty i powodować regenerację uszkodzeń w stawach?

Lekarze przekonują, że podczas dostarczania organizmowi jakiegokolwiek rodzaju białka, najpierw następuje jego rozbicie na związki prostsze, czyli aminokwasy. Następnie z powstałych aminokwasów organizm ponownie buduje białka, jednak jak przekonuje Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) spożywanie kolagenu nie musi w żaden sposób wpłynąć na regenerację stawów . Organizm może wykorzystać otrzymane aminokwasy w zupełnie inny sposób, przez co jego przyswajalność może wynosić zaledwie kilka procent.

Pamiętajmy, że podstawą zdrowia i prawidłowego funkcjonowania stawów jest odpowiednie odżywanie, a także dobrze zaplanowany trening. Zamiast zażywać tabletki, lepiej zwrócić uwagę na codzienne nawyki żywieniowe. Sposób prowadzenia treningu także ma duże znaczenie – nasze stawy zawsze powinny być dobrze rozgrzane przed wykonywaniem wysiłku fizycznego, warto unikać dużych obciążeń stawów w bardzo niskich temperaturach, a także odpowiednio dobierać stopień obciążenia do swoich możliwości. Trzymanie się tych zasad na co dzień z pewnością przyniesie pozytywne efekty, a także pozwoli zaoszczędzić pieniądze na suplementach diety o niepotwierdzonej efektywności.


Najpopularniejsze
Uroda

Stopy gotowe na lato

Lato to czas, kiedy o wiele baczniej zwracamy uwagę na estetykę stóp i paznokci. Nie jest to nic nadzwyczajnego, ponieważ zadbane paznokcie zarówno u rąk, jak u stóp, są synonimem eleganckiej, zadbanej kobiety.
Sport

W aktywnej duszy muzyka gra.

Słuchasz muzyki idąc do klubu? A jeżdżąc na rowerze czy biegając? A może ćwiczysz na ogólnie dostępnych osiedlowych siłowniach?
Reklama
Dziecko

Agresja u przedszkolaka - jak sobie z nią radzić?

Agresywne zachowanie dziecka w wieku przedszkolnym może mieć różne źródła: stres wywołany kilkugodzinnym rozstaniem z rodzicami, odbiór treści niedostosowanych do wieku i możliwości intelektualnych dziecka?
Zdrowie

Czy olej kokosowy na pewno jest zdrowy?

Co jakiś czas w mediach przewijają się informacje o super-żywności, suplementach diety i ekologicznych produktach - czy faktycznie są dla nas dobre?
Uroda

Cztery sposoby na zmęczone oczy

Zmęczone, bolące oczy mogą mieć wiele przyczyn. Czasem jednak oczy mogą męczyć się w wyniku przebywania w klimatyzowanych lub ogrzewanych pomieszczeniach, a także przez niewystarczającą ilość snu.
Uroda

Cudowne właściwości aloesu

Od lat znane są właściwości wspomagające naturalną odporność organizmu, dlatego picie napojów z dodatkiem aloesu jest zalecane osobom cierpiącym na dolegliwości układu immunologicznego.
Reklama
Usuń rozszerzone i popękane naczynka za pomocą lasera medycznego.
Korekta odstających uszu