Kolagen to białko, które występuje w wielu tkankach organizmu, przede wszystkim w tkance łącznej kości, w ścięgnach czy w chrząstkach stawowych. Ponadto kolagen obecny jest w skórze i odpowiada za jej elastyczność. Ze względu na wysoką odporność na rozciąganie kolagen stanowi podstawowy budulec ścięgien. Znanych jest osiem typów kolagenu pełniących różne funkcje w organizmie.

Szczególnie istotny w przypadku stawów jest kolagen typu drugiego, który tworzy odporne na obciążenia i bardzo sprężyste włókna. Efektami niedoborów kolagenu są spadek sprężystości połączeń kostno-stawowych, obniżenie jędrności skóry, a także powstawanie cellulitu.

Istnieje wiele środków i suplementów, które mają wprowadzać do organizmu kolagen, uzupełniając tym samym jego straty – zwiększając gęstość oraz mineralizację kości. Zwolennicy takiej suplementacji mówią o regeneracji i odbudowie tkanek kostnej i stawowej, a także skrócenie czasu ich regeneracji. Kolagen w postaci tabletek lub płynnej polecany jest szczególnie dla osób, które intensywnie trenują, a ich stawy są narażone na wysokie obciążenia.

Czy kolagen dostarczany organizmowi z zewnątrz rzeczywiście może dawać pozytywne efekty i powodować regenerację uszkodzeń w stawach?

Lekarze przekonują, że podczas dostarczania organizmowi jakiegokolwiek rodzaju białka, najpierw następuje jego rozbicie na związki prostsze, czyli aminokwasy. Następnie z powstałych aminokwasów organizm ponownie buduje białka, jednak jak przekonuje Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) spożywanie kolagenu nie musi w żaden sposób wpłynąć na regenerację stawów . Organizm może wykorzystać otrzymane aminokwasy w zupełnie inny sposób, przez co jego przyswajalność może wynosić zaledwie kilka procent.

Pamiętajmy, że podstawą zdrowia i prawidłowego funkcjonowania stawów jest odpowiednie odżywanie, a także dobrze zaplanowany trening. Zamiast zażywać tabletki, lepiej zwrócić uwagę na codzienne nawyki żywieniowe. Sposób prowadzenia treningu także ma duże znaczenie – nasze stawy zawsze powinny być dobrze rozgrzane przed wykonywaniem wysiłku fizycznego, warto unikać dużych obciążeń stawów w bardzo niskich temperaturach, a także odpowiednio dobierać stopień obciążenia do swoich możliwości. Trzymanie się tych zasad na co dzień z pewnością przyniesie pozytywne efekty, a także pozwoli zaoszczędzić pieniądze na suplementach diety o niepotwierdzonej efektywności.


Najpopularniejsze
Dieta

RED BURN – by wreszcie schudnąć!

Na rynku istnieje wiele specyfików, których zadaniem jest pomoc w osiągnięciu wymarzonej, niższej wagi ciała. Nie wszystkie jednak działają tak skutecznie jak Red Burn!
Zdrowie

Czym jest tachykardia?

Najczęstsze objawy choroby to przyspieszone bicie serca, ból w klatce piersiowej i duszności. Bywa też reakcją na alkohol, leki, kofeinę bądź nikotynę.
Reklama
Zdrowie

Zaawansowane choroby przełyku – rak

Ból oraz zaburzenia połykania, a także uciążliwe pieczenie - może prowadzić do stanu zapalnego, który nieleczony przeistacza się w formę zmian nowotworowych.
Nauka

Jak walczyć z bliznami?

Niestety niemożliwe jest całkowite pozbycie się blizny, jednak można je znacznie zmniejszyć lub nadać im słabszego kolorytu, bardziej zbliżonego do skóry właściwej.
Nauka

Co musisz wiedzieć zanim pójdziesz na USG jamy brzusznej?

Nowoczesne ultrasonografy o wysokiej rozdzielczości dają możliwość rozpoznawania wielu nieprawidłowości, stwierdzania zmian na wczesnym etapie zaawansowania oraz szybkiego rozpoznawania stanów zagrożenia życia i zdrowia.
Dieta

Zdrowe herbaty na wiosnę

Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu. Znakomicie sprawdzą się w tej roli zdrowotne herbatki wzmacniające, których wybór jest naprawdę duży.
Dieta

Dieta sokowa czyli z czym to się je?

Świeże jarzyny, które pojawiają się na targu, pozwalają na realizację nowych kulinarnych pomysłów w sposób nie tylko pyszny, ale i zdrowy. Przyjrzyjmy się z bliska, na czym polega dieta sokowa.
Reklama
Korekta odstających uszu
Usuń rozszerzone i popękane naczynka za pomocą lasera medycznego.