Zdrowo.pl » Jak się pozbyć zakwasów? Najlepsze sposoby na ból mięśni - Zdrowo.pl

Jak się pozbyć zakwasów? Najlepsze sposoby na ból mięśni

Opóźniona bolesność mięśni, znana powszechnie jako zakwasy, to ból mięśni występujący się po wysiłku fizycznym. Zakwasy pojawiają się dzień, lub nawet 3 dni później, i trwają od 3 do nawet 7 dni. Jak zmniejszyć zakwasy, kiedy dają się nam we znaki?

Jak powstają zakwasy?

Opóźniona bolesność mięśni, którą odczuwa się po intensywnym wysiłku fizycznym jest spowodowana mikrouszkodzeniami tkanki mięśniowej. Rozciągane podczas ćwiczeń mięśnie ulegają uszkodzeniu, co stymuluje je do regeneracji, wzmocnienia i wzrostu. Zakwasy są najbardziej odczuwalne wtedy, kiedy organizm nie jest przyzwyczajony do tak dużego wysiłku. Z reguły nie trwają dłużej niż tydzień.

 

Jak uniknąć zakwasów?

W myśl zasady, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, o konsekwencjach warto pamiętać przed rozpoczęciem ćwiczeń. Najłatwiej uniknąć zakwasów, kiedy przygotujemy swój organizm do wysiłku fizycznego. Niezbędna jest odpowiednia rozgrzewka, i stopniowe, powolne zwiększanie obciążenia. Z treningu na trening należy etapowo zwiększać intensywność ćwiczeń, dzięki czemu mięśnie będą miały czas się zregenerować bez nadmiernych uszkodzeń.

 

Najlepsze sposoby na zakwasy

Domowych sposobów na to, jak poradzić sobie z zakwasami jest bardzo wiele. Choć trudno pozbyć się ich całkowicie, można znacznie zmniejszyć ból i przynieść ulgę mięśniom. Przedstawiamy te, które mają uzasadnienie w nauce i są najbardziej skuteczne.

 

Rozgrzewająca, gorąca kąpiel lub sauna

Gorąca kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych pomoże złagodzić ból i rozluźni napięte mięśnie. Jeśli nie mamy wanny, dobrą alternatywą jest sauna, która dodatkowo pomoże oczyścić organizm z toksyn. Maści rozgrzewające, połączone z delikatnym masażem, również uśmierzą ból.

 

Na zakwasy – więcej ruchu!

Innym sposobem na zmniejszenie bólu jest… dodatkowy wysiłek. Oczywiśnie nie tak intensywny, jak ten, który wywołał bolesne objawy, ale lekki bądź umiarkowany. Taki sposób pomaga rozluźnić napięcie mięśniowe i pobudzą tkanki do regeneracji. O spokojnych sposobach na zaznanie więcej ruchu przeczytasz tutaj. 

 

Dieta w walce z zakwasami

Ważne, żeby przy dużym wysiłku fizycznym dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość białka. Proteiny są potrzebne dla odbudowania mięśni i wzrostu ich masy. Żeby to zapewnić, można sięgnąć po napoje i batony proteinowe przeznaczone dla osób uprawiających sport, lub wzbogacić swoją dietę w nabiał, rośliny strączkowe i inne produkty o wysokiej zawartości białka.