Zdrowo.pl » Jak jazda na nartach wpływa na nasz organizm? - Zdrowo.pl

Jak jazda na nartach wpływa na nasz organizm?

Jazda na nartach to dla wielu zapaleńców przede wszystkim niesamowita przyjemność. Okazuje się jednak, że jest to również intensywny trening. Da się to zauważyć szczególnie wtedy, gdy zapomnisz o porządnej zaprawie przed sezonem lub przeforsujesz się podczas zbyt długiego dnia na stoku. Dzięki temu narciarstwo może mieć szereg korzyści dla zdrowia. Dowiedz się, jak wpływa ono na organizm.

Dlaczego warto jeździć na nartach?

Narciarstwo to jeden z najstarszych znanych ludzkości sportów. Początkowo narty służyły ludziom do przemieszczania się, dziś to przede wszystkim rozrywka i okazja do ruchu na świeżym powietrzu. Walory tego sportu się jednak nie zmieniły. Jego wpływ na zdrowie jest wielotorowy i w zasadzie jednoznacznie korzystny. Tym, co niezwykle ważne, jest również jego uniwersalność. Jest odpowiedni w zasadzie dla każdego. Nie wymaga szczególnych predyspozycji czy tężyzny fizycznej. Na nartach mogą jeździć zarówno dorośli, jak i dzieci. Intensywność i rodzaj treningu można dobrać do własnych preferencji i potrzeb, co wpływa na jego bezpieczeństwo.

Narty a zdrowie

Jazda na nartach wpływa na zdrowie podobnie jak każda inna aktywność fizyczna, jednak działanie tej dyscypliny jest znacznie szersze niż wielu innych. Narciarstwo znacząco wpływa na sferę fizyczną:

  • lepsze dotlenienie organizmu – dzięki temu, że podczas wysiłku oddychamy głęboko, a górskie powietrze znane jest ze swojej czystości,
  • zwiększenie odporności – dzięki czemu narciarzy rzadziej dopadają przeziębienia i infekcje,
  • poprawę kondycji i pracy układu krążeniowo-oddechowego – dzięki temu, że jest to dobre ćwiczenie aerobowe,
  • poprawę koordynacji ruchowej,
  • wzmocnienie prawie wszystkich grup mięśni – w szczególności kończyn, grzbietu i brzucha,
  • poprawę sylwetki, ujędrnienie ciała, zwiększenie gibkości.

Jazda na nartach ma też inny wymiar. Poprzez tę aktywność zyskujemy również na inne sposoby. Wysiłki związane z nauką jazdy oraz późniejszym doskonaleniem techniki świetnie kształtują charakter, ucząc odporności na niepowodzenia i niezłomności. To dlatego aktywność ta jest wspaniałym pomysłem dla dzieci. Ponadto produkcja endorfin wywołana ruchem poprawia samopoczucie. Pozwala pozbyć się stresu i zapomnieć o troskach. Dzięki temu, że narciarstwo to również okazja do wyjazdów i poznawania nowych miejsc oraz osób, poszerza też horyzonty oraz dostarcza dodatkową porcję wrażeń tak ważnych dla dobrego samopoczucia.

O czym pamiętać, by jazda na nartach była bezpieczna?

Jeśli chcesz skorzystać ze zdrowotnych benefitów jazdy na nartach, musisz przede wszystkim zadbać o swoje bezpieczeństwo. Narciarstwo nie należy do niebezpiecznych ani kontuzjogennych sportów, pod warunkiem, że pamięta się o kilku ważnych kwestiach. Kluczowe będzie m.in. podstawowe przygotowanie kondycyjne. Przed sezonem warto zadbać o wzmożenie aktywności fizycznej, a tuż przed wyjściem na tok przeprowadzić prostą rozgrzewkę, która pomoże przygotować mięśnie i stawy na wysiłek.

Tym, co niezwykle ważne, jest dobór odpowiedniego sprzętu. Powinien on być dopasowany do umiejętności narciarza oraz jego predyspozycji fizycznych. Początkujący narciarz może zdecydować się na wypożyczenie, jednak znacznie lepszym wyborem będzie zakup optymalnie dobranych nart i butów, a także akcesoriów. Sprzęt Salomon, Atomic, Head czy Fischer oraz innych znanych marek to najlepszy wybór odznaczający się wysoką jakością i atrakcyjnym designem, który dla wielu osób jest równie istotny. Przy zakupie warto kierować się przede wszystkim parametrami, a nie ceną. Dobry sprzęt nie musi być jednak bardzo drogi – szczególnie, jeśli zdecydujesz się na zakup poza sezonem.

Tekst powstał przy współpracy z marką nartywarszawa.pl.