Crossfit to interdyscyplinarny trening całego ciała, obejmujący klasyczne ćwiczenia siłowe, a nawet pływanie i jazdę na rowerze. Sport ten zalecany jest osobom, które walczą z otyłością czy chcą zwiększyć siłę i wydolność swojego organizmu. Crossfit to znakomita alternatywa dla nudnych treningów na siłowni. Każdy dzień to inne, nowe ćwiczenia z korzyścią dla całego ciała.

Czym jest crossfit?

W wielkim skrócie crossfit to przekrój („cross”) różnych ćwiczeń budujących sprawność („fit”) osoby go trenującej. To połączenie różnych treningów siłowych, biegowych, pływania i jazdy na rowerze. Program treningowy powinien być odpowiednio dopasowany do umiejętności, kondycji, wieku oraz sprawności osoby, która planuje uprawiać ten sport regularnie. Bo tylko systematyczność i treningi minimum 3-4 razy w tygodniu wraz ze wzrastającą ich intensywnością, pozwolą osiągnąć zamierzony efekt. I to właśnie w zależności od tego, czy chcemy pozbyć się nadwyżki kilogramów czy wzmocnić daną partię mięśni np. brzucha czy nóg, dobierany jest odpowiedni cykl ćwiczeń.

Niestety nie każdy może wykonywać tak intensywne ćwiczenia w seriach, w określonej ilości i czasie. Crossfit nie polecany jest osobom z nadciśnieniem tętniczym, niewydolnością krążeniowo-oddechową oraz osobom chorującym na osteoporozę czy po kontuzjach.

Crossfit – pierwszy trening

Crossfit to trening złożony zwykle z 6-8 serii różnorodnych ćwiczeń, które należy wykonywać partiami 1-3 razy po 30 sekund lub 20 powtórzeń. Po każdej serii zalecana jest przerwa na uregulowanie tętna do poziomu 60-70 uderzeń na minutę. A przed samym rozpoczęciem treningu właściwego obowiązkowa jest 10-minutowa rozgrzewka.

Czym zatem różni się pierwszy trening crossfitowy od kolejnych? Przede wszystkim intensywnością i rodzajem ćwiczeń. Na początek wystarczą 2-3 crossfity tygodniowo, aby finalnie ćwiczyć z regularnością 3-4 razy w tygodniu. Początkowe ćwiczenia to klasycznie pompki, przysiady czy rzuty piłką lekarską, urozmaicane czymś nowym w kolejnym treningu.

Przykładowy crossfit dla początkujących:

  • 1. 10-minutowa rozgrzewka: rozciąganie, przysiady, marsz w miejscu, pajacyki.
  • 2. Trening właściwy składający się z 6 serii ćwiczeń wykonywanych każdorazowo po 1-3 partie po 20 powtórzeń: przysiady, pompki, nożyce, rzut piłką lekarską, wykroki czy sprint.

Najpopularniejsze
Dieta

Zdrowie jelit

Kiedy często chorujemy i narzekamy na złe samopoczucie czy osłabienie, warto zastanowić co jest tego przyczyną. Z reguły w takich sytuacjach wykonujemy badanie krwi.
Reklama
No items found.
Uroda

Jak radzić sobie z trądzikiem różowatym?

Trądzik różowaty dotyka zwykle osoby w wieku 30-50 lat. Charakterystycznymi cechami tej choroby są pojawiające się na skórze grudki i krostki, nawracający rumień, pajączki oraz zmiany przerostowe.
Sport

Football w stylu Sergio Ramosa

Te niepozornie wyglądające buty piłkarskie wyzwolą w Tobie prawdziwy instynkt. Skrywają innowacyjne rozwiązania, które doskonale sprawdzają się w stylu gry Sergio Ramosa.
Dieta

Zdrowie jelit

Kiedy często chorujemy i narzekamy na złe samopoczucie czy osłabienie, warto zastanowić co jest tego przyczyną. Z reguły w takich sytuacjach wykonujemy badanie krwi.
Reklama
Czy biotyna wystarczy, by włosy przestały wypadać?
Hemoroidy - Leczenie i operacje