Zdrowo.pl » Jak objawia się niedobór potasu? - Zdrowo.pl

Jak objawia się niedobór potasu?

Potas, podobnie jak pozostałe elektrolity, odgrywa ogromną rolę w prawidłowej pracy organizmu. Dlatego warto zadbać o dostarczenie go sobie w odpowiedniej ilości – z myślą o zachowaniu dobrego zdrowia oraz samopoczucia. Zastanawiasz się, co może wskazywać na to, że potrzebny Ci jest „dodatkowy” potas? Dowiedz się, jakie są typowe objawy niedoboru oraz sprawdź normy tego pierwiastka we krwi.

Jaką rolę odgrywa w organizmie potas?

Kiedy mówi się o elektrolitach, na pierwsze miejsce wysuwa się zazwyczaj magnez. I rzeczywiście, ten pierwiastek spełnia bardzo ważną funkcję w Twoim organizmie – m.in. wspierając prawidłową pracę mięśni czy układu nerwowego. Jednak równie istotny jest potas – nazywany często „pierwiastkiem życia”. To właśnie ten elektrolit wspiera prawidłowe funkcjonowanie wielu układów i narządów. Przede wszystkim:

  • wspiera prawidłową pracę mięśni,
  • wspomaga dotlenienie mózgu oraz prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,
  • bierze udział w generowaniu impulsów elektrycznych w sercu,
  • wspomaga prawidłową pracę układu krążenia oraz utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi.

Dlatego też warto zadbać o utrzymanie jego właściwego poziomu we krwi.

Potas – norma

Zarówno niedobór, jak i nadmiar potasu mogą nieść za sobą istotne konsekwencje dla organizmu. Dlatego warto wiedzieć, w jakiej ilości powinno się spożywać potas. Norma w badaniu biochemicznym wynosi dla tego pierwiastka 3,7-5,3 mmol/l. Natomiast zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest różne, w zależności od wieku. Przykładowo, dla niemowląt do 6. miesiąca życia dzienne zapotrzebowanie na potas to 400 mg, dla dziecka w wieku 10-12 lat – 4 100 mg, a dla osoby dorosłej 4 500 mg. Jeszcze więcej pierwiastka potrzebują mamy karmiące – to aż 5 100 mg na dobę.

Warto zadbać o utrzymanie tych norm spożycia. Podstawa to oczywiście zdrowo zbilansowana dieta. Dużo potasu znajduje się m.in. w warzywach – ziemniakach, surowych burakach, bakłażanach, cukinii, szpinaku, bobie, chrzanie, groszku zielonym czy kalarepie, owocach (zwłaszcza agreście, bananach i brzoskwiniach), a także w produktach zbożowych. Jednak zdarza się, że jadłospis nie dostarcza oczekiwanych ilości pierwiastka. Wówczas może dojść do hipokaliemii, czyli niedoboru potasu.

Jak objawia się niedobór potasu?

Najważniejsze zjawiska, które możesz zaobserwować w swoim organizmie, gdy brakuje Ci potasu, to:

  • puchnięcie nóg i rąk,
  • uczucie mrowienia i drętwienia kończyn podczas wysiłku fizycznego,
  • skurcze łydek,
  • poczucie zdenerwowania, ciągłego zmęczenia, problemy ze snem i koncentracją,
  • problemy z wypróżnianiem,
  • arytmia serca, kołatanie.

Na nieodpowiedni poziom potasu może wskazywać także podwyższone ciśnienie krwi.

Konsekwencje hipokaliemii mogą być poważne – zwłaszcza dla układu krwionośnego, a także prawidłowego funkcjonowania serca i nerek, jak również układu pokarmowego. Właśnie dlatego, jeżeli zaobserwowałeś u siebie opisane powyżej problemy, pomyśl o zbadaniu poziomu potasu w organizmie. Jeśli okaże się, że zmagasz się z niedoborem, rozwiązaniem może być sięgnięcie po lek zawierający potas i magnez – bez recepty dostępny jest np. Aspargin. Przede wszystkim zadbaj jednak o większe zróżnicowanie diety oraz prawidłowe nawodnienie organizmu, które wspomogą przywrócenie organizmowi równowagi.