Zdrowo.pl » Dieta dla aktywnych: na jakie składniki warto postawić? - Zdrowo.pl

Dieta dla aktywnych: na jakie składniki warto postawić?

Jesteś osobą aktywną fizycznie? Bez względu na to, czy to efekt wykonywanej przez Ciebie pracy, czy sportowej pasji, pewne jest jedno: powinieneś zadbać o zdrowo zbilansowaną dietę. To, co jesz, ma ogromny wpływ na Twoje zdrowie, samopoczucie oraz poziom energii. A zatem jakich składników potrzebujesz? Oto najważniejsze zasady, o jakich powinieneś pamiętać.

Jesteś aktywny? Potrzebujesz więcej kalorii!

Zdrowo zbilansowana dieta to taka, która dostarcza składników odżywczych w odpowiednich proporcjach. O tym za chwilę, jednak wcześniej warto spojrzeć na to, ile kalorii powinna jeść osoba aktywna fizycznie. W dużym skrócie – więcej niż ta, która prowadzi siedzący tryb życia. I to z prostej przyczyny: kiedy ćwiczysz lub po prostu dużo się ruszasz, potrzebujesz znacznie więcej energii do działania.

Ile kalorii powinna mieć zatem idealna dieta dla aktywnych? Nie da się wskazać jednej, konkretnej wartości. Wiele zależy od tego:

  • ile ważysz i jak Twoja masa ciała ma się do wzrostu,
  • jaki jest Twój cel wprowadzenia diety – zdrowe odżywianie? Zrzucenie nadprogramowych kilogramów? A może zbudowanie masy mięśniowej?
  • jak wygląda Twój wysiłek fizyczny i jak bardzo jest intensywny.

Dlatego konkretną dietę – jej kaloryczność oraz skład posiłków – warto skonsultować z dietetykiem. Pomocny może być też dobry kalkulator diet – znajdziesz go np. w serwisie Nice To Fit You – podpowie Ci, ile kalorii powinieneś spożywać czy odpowiednim planem żywieniowym dla Ciebie będzie np. dieta pudełkowa Active.

Jakie proporcje makroskładników w diecie dla aktywnych są najlepsze?

W ogólnym ujęciu można powiedzieć, że jeśli chcesz, żeby się dobrze ćwiczyło i budowało masę mięśniową, a jednocześnie zależy Ci na spalaniu tłuszczu, warto zadbać o to, aby dieta miała:

  • mało węglowodanów – jednak nie należy ich zupełnie wykluczać! Twój organizm ich potrzebuje! W okresie intensywnych treningów powinno ich być ok. 30-35% w codziennym jadłospisie. Warto sięgać po te zdrowe, czyli np. produkty pełnoziarniste, które zawierają błonnik wspierający prawidłową perystaltykę jelit;
  • dużo białka – może ono stanowić nawet do 30% jadłospisu. Taka ilość sprzyja budowaniu masy mięśniowej. W dobrym jadłospisie nawet desery mogą być proteinowe!
  • ok. 30-35% zdrowych tłuszczów – ich źródłem powinny być przede wszystkim orzechy, oliwa, pestki oraz nasiona.

Plan żywieniowy zbilansowany według tych wytycznych pozwoli cieszyć się dobrym samopoczuciem i będzie wspierał utrzymanie świetnej kondycji oraz uzyskiwanie coraz lepszych wyników sportowych.

Dieta pudełkowa Active – idealna dla aktywnych

Dobre zbilansowanie posiłków dla osób prowadzących bardzo aktywny tryb życia może być niemałym wyzwaniem. Aby mu sprostać, czasami trzeba poświęcić sporo czasu w kuchni na przygotowanie kolejnych potraw. Dlatego coraz większe grono osób decyduje się na skorzystanie z wygodnej diety pudełkowej Nice To Fit You. Zasady są proste: każdego dnia otrzymujesz odpowiednią ilość posiłków restauracyjnej jakości, dopasowanych do Twojego trybu życia. Dowozi je kurier, a jedyne, co Ty musisz zrobić, to otworzyć je i, jeśli to potrzebne, podgrzać. W ten sposób oszczędzasz czas i masz pewność, że jesz zdrowo. Spróbuj!