Zdrowo.pl » Zdrowe biurowe nawyki – 5 sposobów, jak dbać o siebie w pracy! - Zdrowo.pl

Zdrowe biurowe nawyki – 5 sposobów, jak dbać o siebie w pracy!

Wykonywanie pracy przed komputerem i siedzący tryb życia sprawiają, że coraz trudniej zadbać nam o swoje zdrowie. Rezygnujemy z ruchu, przeciążamy kręgosłup i nie odżywiamy się tak dobrze, jak moglibyśmy. Brzmi znajomo? Sprawdź nasze triki na to, jak małymi krokami dbać o swoje zdrowie również w miejscu pracy!

1. Pij dużo wody

Dbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu. Zawsze miej przy biurku szklankę z wodą, po którą z czasem zaczniesz odruchowo sięgać. Podczas pracy często zapominamy o tym, jak ważne jest picie odpowiedniej ilości płynów, a w klimatyzowanych pomieszczeniach szczególnie łatwo o utratę wody.

2. Przygotuj zapas zdrowych przekąsek

Jedną z najmniej zdrowych rzeczy, na jakie pozwalamy sobie podczas pracy jest sięganie po niezdrowe przekąski i napoje. Racjonalizujemy to sobie tym, że jesteśmy poza domem, a przecież musimy coś zjeść. Najlepszym rozwiązaniem będzie zaopatrzenie się w zestaw zdrowych, ale smacznych przekąsek, które będziemy mieć po ręką. Mogą to być orzechy, suszone owoce, batony zbożowe, pokrojone warzywa czy owoce. W awaryjnej sytuacji będziemy mogli sięgnąć po coś zdrowego, zamiast zaspokajać głód niezdrowymi czipsami czy słodyczami.

3. Jedz regularnie

Jedzenie o stałych porach to jedna z najlepszych rzeczy, jakie możemy zrobić dla swojego organizmu i… sylwetki. Spożywanie posiłków według regularnego cyklu poprawia metabolizm, redukuje ataki głodu, poprawia jakość snu i ogólne samopoczucie. Jeśli Twój grafik pracy na to pozwala, postaraj się jeść posiłki o względnie stałych porach (drugie śniadanie, lunch, podwieczorek).

4. Idź na spacer dla rozluźnienia mięśni

Siedzący tryb życia powoduje szereg chorób kręgosłupa i wad postawy. Należy zadbać o swoją posturę dostosowując ekran do odpowiedniej wysokości (podobnie jak krzesło), ale też nie zapominać o ruchu. Jeśli chcesz zadbać o swój kręgosłup, pamiętaj, żeby każdego dnia przejść chociaż kilkaset metrów. Chodzenie zmniejsza obciążenie, jakie powstaje na kręgach podczas siedzenia, pozwala rozluźnić mięśnie, a zmiana otoczenia działa korzystnie na koncentrację.

5. Oderwij wzrok od komputera

Wzrok to kolejny zmysł, jakiego nadużywamy podczas pracy. Długie wpatrywanie się w monitor to patrzenie w jedno miejsce cały czas z tej samej odległości, co w połączeniu z zimnym światłem ekranu bardzo męczy oczy. Nasz wzrok potrzebuje treningu i skupiania go na przedmiotach znajdujących się w różnej odległości. Co godzinę podnieś wzrok znad komputera, rozejrzyj się dookoła, wyjrzyj przez okno. Dzięki temu Twoje oczy odpoczną, to również dobry trening dla mięśni gałki ocznej.