Zdrowo.pl » Skurcze Braxtona-Hicksa - jak je rozpoznać? - Zdrowo.pl

Skurcze Braxtona-Hicksa – jak je rozpoznać?

Jeśli podczas ciąży czujesz ucisk lub skurcze brzucha, być może są to skurcze Braxtona-Hicksa. Jest to normalne i nie oznacza, że jesteś już gotowa do porodu. W ten sposób napinające się mięśnie macicy przygotowują się do rozwiązania. Jak je rozpoznać

Kiedy zaczynają się skurcze Braxtona-Hicksa?

Najpierw przyjmują formę niewygodnych, ale bezbolesnych zaciśnięć. Zaczynają się na szczycie mięśni macicy i rozprzestrzeniają się w dół. Sprawiają, że brzuch staje się bardzo twardy i dziwnie wykrzywiony (prawie spiczasty). Im bliżej porodu, tym staną się częstsze i bardziej intensywne.

Występują już we wczesnym etapie ciąży, ale możesz ich nie wyczuwać aż do drugiego trymestru. Jeśli to Twoja pierwsza ciąża, możesz zacząć je odczuwać od około 16 tygodnia. W późniejszych ciążach możesz odczuwać skurcze Braxtona-Hicksa częściej lub wcześniej.

Czym różnią się od bóli porodowych?

Skurcze Braxtona-Hicksa są nieregularne i rzadkie. Zwykle trwają 15-30 sekund (ale czasami nawet dwie minuty). Powinny ustąpić po zmianie pozycji. Mogą być niewygodne, ale zwykle nie są bolesne. Przychodzą w nieregularnych porach. Zwykle ustępują po zmianie pozycji. W późnej ciąży mogą powtarzać się nawet co 10-20 minut. To znak, że Twój organizm przygotowuje się do porodu.

Skurcze porodowe są względnie regularne. Stają się silniejsze i dłuższe, gdy zbliżasz się do rozwiązania. Przerwy są pomiędzy nimi coraz krótsze. Zwykle trwają 30-70 sekund i nie ustępują po zmianie aktywności. 

Co wyzwala skurcze Braxtona-Hicksa i jak je złagodzić?

Oto główne wyzwalacze:

  • Kiedy matka lub dziecko jest bardzo aktywne.
  • Jeśli ktoś dotknie brzucha matki.
  • Kiedy pęcherz jest pełny.
  • Po seksie.
  • Odwodnienie organizmu.

Zobacz, co możesz zrobić, by złagodzić skurcze Braxtona-Hicksa.

  • Zmień pozycję. Możesz się położyć, jeśli stałaś lub pójść na spacer, jeśli siedziałaś lub leżałaś.
  • Weź ciepłą kąpiel przez 30 minut lub krócej.
  • Skurcze mogą być spowodowane odwodnieniem. Dlatego na wszelki wypadek wypij kilka szklanek wody.
  • Wypij filiżankę ciepłej herbaty ziołowej lub mleka.

Zobacz również: Jak przygotować swój organizm do porodu?