Zdrowo.pl » Kwasy omega – dlaczego warto zachować proporcje? - Zdrowo.pl

Kwasy omega – dlaczego warto zachować proporcje?

Kwasy omega 3 i 6 to bardzo istotne składniki wspomagające prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jednak w odróżnieniu od wielu innych witamin i minerałów, w ich suplementacji nie liczy się ilość, a odpowiednie proporcje. Co powinniśmy jeść, by poziom kwasów omega w organizmie był optymalny?

Kwasy omega – gdzie występują?

Po jakie produkty powinniśmy sięgać, by dostarczać organizmowi odpowiedniej dawki kwasów omega-3 i 6? Do popularnych źródeł kwasów omega 3 należą m.in. olej z wątroby dorsza, tłuste ryby (łosoś, śledź, makrela, sardynki), orzechy włoskie, pestki dyni, rzepak itp. Kwas omega-6 znajdziemy natomiast w olejach (kukurydzianym, słonecznikowym, sojowym, rzepakowym), a także w awokado, migdałach, sezamie i orzechach ziemnych.

Dlaczego kwasy omega są ważne?

Obydwa te składniki w pewnym sensie konkurują ze sobą, a omega-6 zdecydowanie częściej występuje w naszym codziennym menu. Dlaczego? Jego pokłady znajdują się m.in. herbatnikach, chipsach ziemniaczanych, pieczywie oraz gotowych posiłkach. Na co dzień sięgamy po nie zdecydowanie częściej niż po wspomniane wcześniej ryby. Ponadto nadmiar jednego składnika niweluje obecność drugiego, dlatego by zachować odpowiednie proporcje, kwas omega-3 warto suplementować, np. sięgając po tran Mollers.

Kwasy omega 3 i 6 – jak wpływają na organizm?

W jaki sposób obecność kwasów omega wpływa na funkcjonowanie organizmu? Omega-6 jest niezwykle ważny, zwłaszcza w okresie dorastania. To składnik odpowiadający za prawidłowy wzrost i rozwój dzieci. Omega-3 z kolei oddziałuje mózg, serce i wzrok, usprawnia procesy życiowe oraz poprawia samopoczucie. Nie ma wątpliwości, że potrzebujemy obu tych elementów, dlatego zachowanie między nimi odpowiednich proporcji jest tak istotne.

Jakie proporcje zachować?

Według Światowej Organizacji Zdrowia zalecane dobowe spożycie kwasu omega-3 wynosi od 0,3 do 0,5 g. Co w takim razie powinniśmy jeść, by zachować odpowiednie proporcje między kwasami omega? Integralnym punktem naszego menu powinny być tłuste ryby – sięgajmy po nie co najmniej 2 razy w tygodniu. Kwas omega-3 w dużych ilościach znajdziemy zwłaszcza w makreli oraz łososiu.

Żeby proporcje między kwasami omega były jeszcze lepsze, warto ograniczyć spożywanie czerwonego mięsa oraz tłuszczów zwierzęcych.

Jak suplementować kwas omega-3?

By zwiększyć ilość kwasów omega-3 w diecie warto regularnie zażywać też wspomniany już wyżej tran. Znajdziemy go w dwóch wersjach – butelkowany oraz w tabletkach przeznaczonych dla najmłodszych. Warto sięgać po suplementy diety – tran dostarcza organizmowi zalecaną dawkę DHA i EPA – kwasów tłuszczowych wspomagających rozwój oraz odporność.