Zdrowo.pl » Jak urozmaicić hummus? Najlepsze warianty smakowe - Zdrowo.pl

Jak urozmaicić hummus? Najlepsze warianty smakowe

Hummus szturmem podpija serca (i podniebienia) Polaków. Ta zdrowa i odżywcza pasta to świetny dodatek do dań lub samodzielna przekąska. Choć najlepszy w swojej klasycznej wersji, jedzony często może stać się monotonny. Przedstawiamy nasze ulubione smaki i dodatki do hummusu, dzięki którym nie znudzi się nam przez długi czas.

Co to jest hummus?

Hummus to potrawa, która pochodzi z Afryki Północnej i jest również niezwykle popularna na Bliskim Wschodzie i kuchniach kaukaskich. To pasta z ciecierzycy z dodatkiem oliwy, czosnku, soku z cytryny, tahiny (pasty sezamowej) i przypraw, najczęściej kuminu, natki pietruszki i słodkiej papryki. Hummus jest nie tylko zdrowy, ale również odżywczy, sycący i przede wszystkim smaczny, dzięki czemu pokochali go też mieszkańcy Europy.

hummus klasyczny zdrowo.pl

Jak jeść hummus?

Hummus może być jedzony jako dodatek do innych dań, np. do falafela, smażonych i pieczonych mięs lub jako smarowidło do kanapek. Równie dobrze sprawdza się też jako pasta do maczania krakersów czy pokrojonych w słupki warzyw – to idealna zdrowa przekąska, np. jako lunch do pracy czy na imprezie. Oryginalnie hummus je się z dodatkiem placków pita i kawałków cebuli, które odrywane po kawałku służą do nabierania małych porcji.

Hummus może też być podawany z dodatkami, które podnoszą jego wartość kaloryczną. Karmelizowana cebulka, pokrojone rzodkiewki, papryka czy ogórki kiszone, prażone nasiona słonecznika lub pestki dyni – możliwości jest mnóstwo. Warto eksperymentować z nowymi połączeniami smakowymi, w których ogranicza nas jedynie wyobraźnia i preferencje.

Hummus – jak go zrobić?

Przepis na hummus jest bardzo prosty. Potrzebujemy:

  • 2 szklanki ugotowanych nasion ciecierzycy lub ciecierzycy z puszki,
  • 4 łyżki stołowe tahiny (pasty sezamowej, podobnej do masła orzechowego)
  • 0,5 szklanki oliwy dobrej jakości
  • 1 ząbek czosnku
  • sok z połówki cytryny
  • sól i pieprz do smaku
  • zimna woda

Przygotowanie:

W naczyniu blendera miksujemy obrany czosnek z sokiem z cytryny. Następnie dodajemy ciecierzycę i tahinę i dalej miksujemy. Stopniowo dolewamy zimną wodę (około 2-3 łyżki), a następnie w małych porcjach wlewamy oliwę z oliwek. Całość doprawiamy solą, pieprzem i ewentualnie sokiem z cytryny. Gotowy hummus powinien mieć gładką, aksamitną konsystencję. Podajemy go skroplony oliwą, ze szczyptą kuminu lub słodkiej papryki i obowiązkowo natką pietruszki.

Hummus – inne warianty smakowe

Podstawowy przepis na hummus można modyfikować. Poniżej przedstawiamy nasze ulubione hummusy. Zachęcamy do spróbowania, oraz… do eksperymentów i szukania własnych ulubionych smaków. Jeśli szukasz inspiracji, zajrzyj na bloga “Jadłonomia” Marty Dymek, gdzie autorka prezentuje cały wachlarz hummusowych wariantów.

Zobacz galerię:

hummus

Bazyliowy hummus z orzechami

Hummus z prażonymi orzeszkami pinii. Możesz zamienić je na nasiona słonecznika, nerkowce, pestki dyni lub siemię lniane. Duet cytryny i bazylii tworzy letnie, orzeźwiające połączenie – dla wzmocnienia smaku dodaj do pasty łyżkę pesto.

Hummus z pieczoną papryką

Dodatek pieczonej papryki dodaje słodyczy i lekko wędzonego aromatu. Możesz użyć pieczonej papryki ze słoika, lub samodzielnie upiec paprykę w piekarniku albo na kuchence gazowej. Świeżą paprykę opalamy do czarnej skórki z każdej strony, a następnie zamykamy w szczelnym pojemniku na 10 minut. Po tym czasie bez trudu zdejmiemy skórkę.

Hummus z pieczonym burakiem

Przygotowanie pasty z ciecierzycy z dodatkiem buraka zagwarantuje jej piękny różowy kolor. Burak posmarowany olejem lub zawinięty w folię aluminiową pieczemy w 180*C przez około 45 minut. Dodajemy do ciecierzycy i przygotowujemy jak zwykle.

Hummus z dynią

Dodatek dyni szczególnie dobrze sprawdzi się jesienią. Możemy dodać puree dyniowego lub pieczonej dyni ulubionej odmiany.

Hummus z bobem i szpinakiem

Połowę ciecierzycy w podstawowym przepisie zastępujemy ugotowanymi nasionami bobu, dodajemy też garść świeżego szpinaku, który zapewni paście piękny, zielony kolor.

 

Zobacz również: Dynia – jesienny sposób na zdrowie!