Zdrowo.pl » Dynia - jesienny sposób na zdrowie. Właściwości i przygotowanie - Zdrowo.pl

Dynia – jesienny sposób na zdrowie. Właściwości i przygotowanie

Dynia to królowa jesiennych zbiorów nie tylko ze względu na swój piękny kolor, ale przede wszystkim dzięki swoim właściwościom. Ma niski indeks glikemiczny, dzięki czemu jest idealna dla cukrzyków czy osób na diecie, zawiera wiele witamin i mikro- oraz makroelementów. Dynia m. in. zwalcza pasożyty, reguluje pracę prostaty, poprawia kondycję skóry. Poznaj wyjątkowe właściwości dyni i najlepsze sposoby na włączenie jej do codziennej diety.

Dynia – źródło zdrowia od pestki po miąższ

Dynia jest bogatym źródłem witaminy C, A, E, K oraz B6. Zawiera również bardzo dużo cynku, wapnia, potasu, magnezu i żelaza, dzięki czemu jest jedną z najbardziej odżywczych roślin, jakie możemy włączyć do naszej diety. Jest niskokaloryczna i pełna błonnika, przez co świetnie sprawdzi się u osób na diecie oraz diabetyków. Wysoka zawartość beta-karotenu w dyni poprawia kondycję skóry, zmniejsza ryzyko nowotworów oraz chorób układu sercowo-naczyniowego. Beta-karoten obniża poziom złego cholesterolu, zapobiega tworzeniu się złogów prowadzących do miażdżycy oraz reguluje ciśnienie. Więcej o faktach i mitach na temat dobrego i złego cholesterolu pisaliśmy w tym artykule. 

 

Pestki dyni – naturalny sposób na walkę z pasożytami

Dynia od pokoleń jest stosowana jako środek zwalczający pasożyty. Dzięki kukurbitacynie, substacji, która zabezpiecza pestki przed droboustrojami, dynia wykazuje silne właściwości przeciwpasożytnicze. Wspomaga oczyszczenie organizmu z owsików, tasiemca czy robaczycy. Najbardziej bogate w kukurbitacynę są świeże, miękkie pestki.

 

Olej z dyni reguluje pracę prostaty

Olej z pestek dyni jest szczególnie polecany mężczyznom po 40 rż. w profilaktyce zdrowia prostaty. Wysoka zawartość cynku wpływa na prawidłowe funkcjonowanie gruczołu krokowego oraz jąder, bez względu na wiek. Na Bałkanach, gdzie pestki z dyni są stałym elementem diety i ich spożycie jest dużo większe, obserwuje się mniejsze zachorowanie na raka prostaty niż w innych krajach. 

 

Dynia – jak ją przygotować?

Dynie nie traci swoich właściwości po obróbce termicznej. W warzywniakach możemy spotkać jej wiele odmian, m. in.:

  • dynia Hokkaido – charakteryzuje się delikatną skórką, której nie trzeba obierać,
  • dynia makaronowa – jej miąższ przypomina nitki makaronu spaghetti i może być zamiennikiem dla węglowodanów w daniach,
  • dynia piżmowa – bardzo dobra do pieczenia, zup, sałatek.

 

Pod względem zastosowania w kuchni dynia daje wiele możliwości. Możemy przygotować z niej zarówno ciasta i desery, jak i wytrawne dania. 

pieczona dynia właściwości zdrowo.pl

Pieczona dynia

Umytą i obraną dynię kroimy na mniejsze kawałki. Skraplamy niewielką ilością oliwy, doprawiamy solą, pieprzem i ulubionymi przyprawami. Szczególnie polecamy cynamon, tymianek, nasiona kolendry i kmin rzymski. Dynię pieczemy w 180*C przez 25-45 minut.

 

Zupa-krem z dyni

W garnku z grubym dnem podsmażamy pokrojoną w kostkę cebulę, czosnek i 1 nieduży ziemniak. Kiedy warzywa delikatnie się zrumienią dodajemy pokrojoną w kostkę dynię i przyprawy: tymianek, wędzoną paprykę i szczyptę kminu rzymskiego. Podsmażamy jeszcze chwilę, a następnie solimy i zalewamy warzywa bulionem (do poziomu warzyw). Doprowadzamy do wrzenia i gotujemy do miękkości. Następnie całość blendujemy na gładki krem, który doprawimy według upodobania. Możemy dodać mleko kokosowe, kwaśną śmietanę, ocet jabłkowy oraz sól i pieprz do smaku. Zupę podajemy skropioną oliwą z oliwek i posypujemy tostowanymi pestkami dyni.