Wiosna to doskonały czas na owocowo-warzywne eksperymenty. Świeże jarzyny, które pojawiają się na targu, pozwalają na realizację nowych kulinarnych pomysłów w sposób nie tylko pyszny, ale i zdrowy. Jednym z nich może być zyskująca na popularności dieta sokowa, której zwolennicy przekonują o niezwykle korzystnych efektach dla organizmu. Przyjrzyjmy się z bliska, na czym polega dieta sokowa.

Zasady stosowania diety sokowej.

Dieta sokowa, czasem nazywana sokoterapią, polega na zastąpieniu wszystkich posiłków sokami wyciskanymi ze świeżych warzyw i owoców bez dodatków innych produktów. Soki powinny być spożywane w ilości pięciu na dobę (porcja powinna stanowić około 0,5l) o stałej porze dnia. Ważne jest, aby ostatnią porcję wypić najpóźniej 2h przed snem. Dieta występuje w różnych wariantach. Może być stosowana jednorazowo, przez kilka dni z rzędu (nie więcej niż 7 dni) lub regularnie przez dłuższy okres, na przykład w określony dzień każdego tygodnia.

Przykładowe propozycje

Śniadaniowy sok z ananasa: 4 plastry ananasa, pół pomarańczy, limonka Sok w porze lunchu: 3 duże marchewki, burak, 4 plastry selera Obiadowe smoothie szpinakowe: garść liści świeżego szpinaku, duże jabłko, tarty imbir do smaku

Owocowy sok na podwieczorek: 2 banany, gruszka, kilka winogron Sok warzywny na kolację: czerwona papryka, marchewka, pół pomidora

Plusy i minusy sokoterapii

Podczas stosowania diety sokowej organizm otrzymuje pożywienie jedynie w formie płynnej, dzięki czemu możliwe jest przynajmniej częściowe oczyszczenie jelit z niewydalonych produktów przemiany materii. Zwolennicy sokoterapii mówią także o utracie wagi w trakcie stosowania diety. Specjaliści zapewniają jednak, że spowodowane jest to jedynie utratą zgromadzonej w organizmie wody, co oznacza prawdopodobieństwo wystąpienia „efektu jo-jo”.

Podczas stosowania diety sokowej organizm pozbawiony zostaje wielu składników odżywczych, niezbędnych w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Dlatego też nie jest wskazane stosowanie diety przez osoby uprawiające sport, szczególnie w dni treningowe. Organizm wtedy szczególnie potrzebuje dużej dawki węglowodanów i białek, zarówno do prawidłowego funkcjonowania podczas treningu, jak i do późniejszej regeneracji.

Dietetycy przestrzegają przed długookresowym stosowaniem sokoterapii – kluczem zdrowego odżywania nie jest nadmierne eliminowanie kalorii z diety, a zoptymalizowana i różnorodna kompozycja składników, jakie dostarczamy organizmowi. Soki będące witaminową bombą stanowią doskonałe uzupełnienie diety, jednak ważne jest, aby nasza codzienna dieta nie opierała się wyłącznie na nich.


Najpopularniejsze
Dieta

Zdrowie jelit

Kiedy często chorujemy i narzekamy na złe samopoczucie czy osłabienie, warto zastanowić co jest tego przyczyną. Z reguły w takich sytuacjach wykonujemy badanie krwi.
Reklama
No items found.
Zdrowie

Witaminy a zdrowie

Prawidłowa i zbilansowana dieta opiera się o dostarczanie organizmowi określonej dawki składników mineralnych i witamin każdego dnia. Naukowcy opracowali specjalną tabelę dziennego zapotrzebowania na określone składniki.
Uroda

Jak radzić sobie z trądzikiem różowatym?

Trądzik różowaty dotyka zwykle osoby w wieku 30-50 lat. Charakterystycznymi cechami tej choroby są pojawiające się na skórze grudki i krostki, nawracający rumień, pajączki oraz zmiany przerostowe.
Sport

Football w stylu Sergio Ramosa

Te niepozornie wyglądające buty piłkarskie wyzwolą w Tobie prawdziwy instynkt. Skrywają innowacyjne rozwiązania, które doskonale sprawdzają się w stylu gry Sergio Ramosa.
Dieta

Zadbaj o prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego

Żyjąc w ciągłym zabieganiu, w dużym stresie - istotnym jest dbanie o swoje samopoczucie m.in. poprzez stosowanie różnorodnych suplementów. Dlatego warto wziąć pod lupę układ trawienny, z którym z pewnością nie jeden z nas ma
Reklama
Czy biotyna wystarczy, by włosy przestały wypadać?
Usuń rozszerzone i popękane naczynka za pomocą lasera medycznego.