Wiosna to doskonały czas na owocowo-warzywne eksperymenty. Świeże jarzyny, które pojawiają się na targu, pozwalają na realizację nowych kulinarnych pomysłów w sposób nie tylko pyszny, ale i zdrowy. Jednym z nich może być zyskująca na popularności dieta sokowa, której zwolennicy przekonują o niezwykle korzystnych efektach dla organizmu. Przyjrzyjmy się z bliska, na czym polega dieta sokowa.

Zasady stosowania diety sokowej.

Dieta sokowa, czasem nazywana sokoterapią, polega na zastąpieniu wszystkich posiłków sokami wyciskanymi ze świeżych warzyw i owoców bez dodatków innych produktów. Soki powinny być spożywane w ilości pięciu na dobę (porcja powinna stanowić około 0,5l) o stałej porze dnia. Ważne jest, aby ostatnią porcję wypić najpóźniej 2h przed snem. Dieta występuje w różnych wariantach. Może być stosowana jednorazowo, przez kilka dni z rzędu (nie więcej niż 7 dni) lub regularnie przez dłuższy okres, na przykład w określony dzień każdego tygodnia.

Przykładowe propozycje

Śniadaniowy sok z ananasa: 4 plastry ananasa, pół pomarańczy, limonka Sok w porze lunchu: 3 duże marchewki, burak, 4 plastry selera Obiadowe smoothie szpinakowe: garść liści świeżego szpinaku, duże jabłko, tarty imbir do smaku

Owocowy sok na podwieczorek: 2 banany, gruszka, kilka winogron Sok warzywny na kolację: czerwona papryka, marchewka, pół pomidora

Plusy i minusy sokoterapii

Podczas stosowania diety sokowej organizm otrzymuje pożywienie jedynie w formie płynnej, dzięki czemu możliwe jest przynajmniej częściowe oczyszczenie jelit z niewydalonych produktów przemiany materii. Zwolennicy sokoterapii mówią także o utracie wagi w trakcie stosowania diety. Specjaliści zapewniają jednak, że spowodowane jest to jedynie utratą zgromadzonej w organizmie wody, co oznacza prawdopodobieństwo wystąpienia „efektu jo-jo”.

Podczas stosowania diety sokowej organizm pozbawiony zostaje wielu składników odżywczych, niezbędnych w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Dlatego też nie jest wskazane stosowanie diety przez osoby uprawiające sport, szczególnie w dni treningowe. Organizm wtedy szczególnie potrzebuje dużej dawki węglowodanów i białek, zarówno do prawidłowego funkcjonowania podczas treningu, jak i do późniejszej regeneracji.

Dietetycy przestrzegają przed długookresowym stosowaniem sokoterapii – kluczem zdrowego odżywania nie jest nadmierne eliminowanie kalorii z diety, a zoptymalizowana i różnorodna kompozycja składników, jakie dostarczamy organizmowi. Soki będące witaminową bombą stanowią doskonałe uzupełnienie diety, jednak ważne jest, aby nasza codzienna dieta nie opierała się wyłącznie na nich.


Najpopularniejsze
Reklama
Zdrowie

Choroby metaboliczne - kto może zachorować?

Osteoporoza i osteomalacja to dwie podstawowe choroby należące do grupy metabolicznych zaburzeń kości. Jednak do równie powszechnych i niebezpiecznych zalicza się cukrzycę typu 2.
Uroda

Jak zadbać o suchą skórę w okresie letnim?

Pielęgnacja przesuszonej skóry opiera się przede wszystkim na dobrym odżywieniu. Wybierając kremy i preparaty do codziennego stosowania, powinniśmy zatem zwrócić uwagę na zawartość naturalnych olejów i olejków eterycznych.
Uroda

Na czym polega atopowe zapalenie skóry?

Atopowe zapalenie skóry to ostatnimi czasy bardzo powszechna choroba alergiczna skóry, na którą jeszcze nie stworzono skutecznego lekarstwa. Jej objawy można jednak zminimalizować.
Sport

Od czego zacząć przygodę z kitesurfingiem?

Chciałbyś zacząć przygodę z kitesurfingiem, ale nie wiesz co i jak? Najlepszym rozwiązaniem wydaje się udział w kursie z certyfikowanym instruktorem, który pomoże Ci w stawianiu pierwszych kroków.
Dieta

Berrator na spalanie tkanki tłuszczowej

Jeśli od dłuższego czasu próbujesz zgubić zbędne kilogramy i spalić tłuszcz, ale zauważasz problemy z tym związane, warto zastanowić się, czy istnieje środek, który pomógłby osiągnąć zadowalające efekty w szybkim czasie.
Reklama
Usuń rozszerzone i popękane naczynka za pomocą lasera medycznego.
Plastyka powiek