Zdrowo.pl » Dieta dr Dąbrowskiej – dla kogo jest i jak zacząć post? - Zdrowo.pl

Dieta dr Dąbrowskiej – dla kogo jest i jak zacząć post?

Dieta warzywno-owocowa doktor Ewy Dąbrowskiej od lat jest stosowana przez tysiące pacjentów. Jej skuteczność zaskarbiła diecie dr Dąbrowskiej miano kultowej. Stosują ja przede wszystkim osoby, które chciałyby poprawić ogólny stan zdrowia. Dieta (zwana również postem) wykorzystuje naturalny zdolności organizmu do samoregeneracji i pozwala przywrócić prawidłowe funkcjonowanie. Skutecznie oczyszcza organizm, poprawia stan skóry, jakość snu, kondycję fizyczną i ogólne samopoczucie. Dla kogo jest najlepsza? Jak się do niej przygotować? Ile powinna trwać i jak “wyjść” z postu?

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej – na czym polega?

Dieta dr Dąbrowskiej, nazywana również postem, to oczyszczająca dieta eliminacyjna. Jej podstawą są niskoskrobiowe warzywa i niektóre owoce. Dieta polega na aktywowaniu mechanizmów naprawczych w ogranizmie. Tzw. trawienie endogenne, czyli wykorzystanie złogów zalegających w ciele jako źródła energii pomaga oczyścić ciało, które rozpoczyna proces samoleczenia. Dochodzi do usunięcia martwych komórek oraz spalania tkanki tłuszczowej, w efekcie czego ciało zostaje oczyszczone. Dieta, oparta wyłącznie na warzywach i wybranych owocach, nie powinna trwać dłużej niż 6 tygodni.

Warzywa dozwolone w diecie dr Dąbrowskiej:

  1. cebulowe: cebula, por;
  2. liściaste: wszystkie zioła i sałata;
  3. dyniowate: ogórki, cukinia;
  4. kapustne: brokuł, kalafior;
  5. psiankowate: wszystkie oprócz ziemniaków;
  6. korzeniowe: buraki, rzodkiew, marchew, pietruszka.

Owoce dozwolone w diecie dr Dąbrowskiej: jabłka, grejpfruty, cytryny oraz jagody.

Post leczniczy – dla kogo jest?

Dieta dr Dąbrowskiej jest zalecana jako działanie profilaktyczne – stosowana raz na kilka miesięcy pozwala zachować zdrowie i dobrą kondycję organizmu. Jako dieta lecznicza szczególnie dobrze sprawdza się u pacjentów z chorobami autoimmunologicznymi – łuszczycą, atopowym zapaleniem skóry, oraz m.in. w astmie, migrenie czy chorobie Hashimoto. Dodatkowa zaleta diety dr Dąbrowskiej to znaczący spadek wagi, dlatego chętnie wybierają ją również osoby cierpiące na otyłość czy nadwagę.

Jak przygotować się do postu dr Dąbrowskiej?

Przede wszystkim należy stopniowo ograniczać kolejne produkty spożywcze. Nie można zmienić nawyków żywieniowych na tak restrykcyjne z dnia na dzień. Można zacząć np. od używek i systematycznie rezygnować z przetworzonego jedzenia, słodkości i słonych przekąsek. W kolejnym etapie ogranicz ilość mięsa i nabiału, a następnie – wyeliminuj węglowodany.

Pamiętaj, by podczas postu odpowiednio nawadniać organizm. Wprowadź też kiszonki, które są bogate w probiotyki i witaminę K.

Zanim przejdziesz na dietę dr Dąbrowskiej, koniecznie wykonaj podstawowe badania krwi i test na nietolerancję pokarmową.

Koniec diety – jak wyjść z postu?

Podobnie jak zaczynając dietę, kończąc ją również należy robić to stopniowo. Protokół wyjścia jest uzależniony od kilku czynników, w tym Twoich preferencji żywieniowych, tolerancji, celu diety i osiągniętych efektów. Przede wszystkim wprowadzaj kolejne produkty stopniowo. Musisz też ciągle pracować nad prawidłowymi nawykami żywieniowymi – potraktuj post jako trening, dzięki któremu Twoje ciało nauczy się smakować te produkty, które są dla niego zdrowe. 

Stopniowe wychodzenie z postu opiera się na jednej prostej zasadzie – jeśli Twój post trwał 3 tygodnie, etap wychodzenia powinien Ci zająć 3 tygodnie. Najpierw możesz włączyć do diety wszystkie zakazane owoce i warzywa. Następnie kasza i produkty pełnoziarniste, później nabiał, a potem produkty odzwierzęce. 

Pamiętaj, że dieta dr Dąbrowskiej jest bardzo restrykcyjna, dlatego jeśli masz problemy ze zdrowiem koniecznie skonsultuj się z lekarzem przed jej rozpoczęciem.