Zdrowo.pl » Wegetarianizm, a witamina B12 – wszystko, co musisz wiedzieć o suplementacji - Zdrowo.pl

Wegetarianizm, a witamina B12 – wszystko, co musisz wiedzieć o suplementacji

Dieta to bez wątpienia jeden z ważniejszych czynników determinujących nasze dobre samopoczucie, a co za tym idzie także i  zdrowie. Odpowiednio zbilansowana zaopatruje nasz organizm we wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Dieta wegetariańska jest oparta na całkowitym wykluczeniu mięsa. Charakteryzuje ją także mała gęstość energetyczna, a co za tym idzie duża gęstość odżywcza przyjmowanych pokarmów. Niska zawartość cholesterolu oraz nasyconych tłuszczy przekładająca się na wysoki podaż nienasyconych kwasów tłuszczowych to kolejna zaleta tej diety. Lecz tak jak wszystko ma ona również swoje słabe strony a jedną z nich jest niska zawartość witaminy B12.

Rola witaminy B12 w organizmie człowieka

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12 w przypadku:

  • osoby dorosłej to 2,4 µd/d
  • kobiet w ciąży to 2,6 µd/d
  • dzieci to  0,9 – 1,8 µd/d

Warto też wspomnieć, że kobalamina należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie więc nie ma ryzyka przedawkowania jej i narażenia na nagromadzenie w organizmie. Eliminacja odbywa się wraz z moczem i potem.

Źródła witaminy B12

Kobalamina czyli potocznie mówiąc witamina B12 w swojej naturalnej postaci występuje w produktach mięsnych, rybach, jajach oraz mleku i jego przetworach. Żywność pochodzenia roślinnego niestety jest jej pozbawiona. W przypadku diety wegetariańskiej, która jak wiemy całkowicie eliminuje produkty mięsne może doprowadzić do niedoboru witaminy B12, co z kolei może przyczynić się między innymi do problemów ze strony układu pokarmowego, krwionośnego czy też zaburzyć naszą równowagę psychiczną.

W celu zapobiegania wyżej opisanym sytuacjom należy rozważyć suplementację kobalaminy.

Dieta wegetariańska, a podaż witaminy B12

Można tego dokonać wprowadzając do swojej codziennej diety produkty pochodzenia roślinnego w postaci mleka sojowego, fortyfikowanych płatków śniadaniowych jak również drożdży spożywczych. Podobno dwie czubate łyżeczki tych ostatnich pozwalają zaspokoić nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12. Gdyby jednak nasze działania nie wystarczały odpowiedni poziom witaminy B12 można zapewnić szeroką gamą suplementów dostępnych w aptekach. Co istotne kobalamina dostarczana w ten sposób jest inaczej absorbowana niż ta wprowadzona do organizmu z pokarmem pochodzenia zwierzęcego. Różnica polega na tym, że preparaty dostępne w aptekach posiadają nieaktywną formę witaminy B12 czyli cyjanokobalaminę.

Aktywacja witaminy B12

Proces “aktywacji” polega na odczepieniu cyjaniny przez enzymy obecne w naszym organizmie. Co istotne głównym miejsce wchłaniania witaminy B12 odbywa się w dolnej części jelita cienkiego czyli w jelicie krętym. Dostępne na rynku suplementy podjęzykowe posiadają bardzo wysoką zawartość cyjanokobalaminy i tylko dzięki temu mają zasadność podawania. Jama ustna nie jest bowiem odpowiednim miejscem do absorpcji tej witaminy.

Dieta wegetariańska – czy warto stosować?

Podsumowując dieta wegetariańska w wielu aspektach ma zbawienny wpływ na jakość i długość naszego zdrowia oraz życia. Niesie jednak również pewne zagrożenia. Dlatego też należy rozważyć zarówno korzyści jak i niebezpieczeństwa płynące z jej stosowania. Jeśli wegetarianizm czy weganizm wydaje nam się zbyt radykalny, warto zacząć przygodę od fleksitarianizmu – więcej o nim w tym artykule. 

Źródło: dietoteczka.pl